Kuinka selviytyä eron aiheuttamasta ahdistuksesta?

Kuinka selviytyä eron aiheuttamasta ahdistuksesta?
Kuva: Jen Theodore

Kun vanhemmat ovat tehneet päätöksen perheen perustamisesta, heillä tuskin on ollut mielessä, että jossain vaiheessa suhde saattaa päättyä eroon ja perheen hajoamiseen. Toisinaan näin kuitenkin käy. Kuinka eron aiheuttamasta ahdistuksesta voi päästä yli?

Vanhempi saattaa kokea eron jälkeen voimakkaita epäonnistumisen ja huonommuuden tunteita. Jos ero tulee täytenä yllätyksenä, saattaa shokki olla niin voimakas, että ensimmäiset päivät ja viikot menevät kuin sumussa. Tällöin saattaa olla vaikea selviytyä edes yksinkertaisista askareista.

Jos vanhempi on ollut pitkään suhteessa, häntä saattaa jännittää, kuinka hän selviää yksin. Elämä ilman puolisoa voi aluksi vaikuttaa hyvin pelottavalta. Joskus toinen puoliso on pitänyt huolen tietynlaisista arjen asioista ja toinen toisenlaisista. Kun ihminen yhtäkkiä joutuu tilanteeseen, jossa hänen on otettava kaikki arjen langat omiin käsiinsä, tilanne saattaa tuntua ylivoimaisen haastavalta.

Ero voi aiheuttaa vanhemmalle voimakasta häpeää. Hänestä saattaa tuntua, että muut ihmiset ympärillä näkevät hänet jonkinlaisen häviäjänä. Hän saattaa olla huolissaan siitä, miten parin yhteiset ystävät tulevat tilanteessa suhtautumaan. Jakautuvatko ystävät puolisoiden välillä? Entä puolison perhe, haluavatko he enää olla tekemisissä eron jälkeen? Tällaiset huolet ovat tavallisia erotilanteessa.

Kuinka erosta selviytyy?

Tärkeintä on antaa itselleen lupa voida huonosti ja olla surullinen. On selvää, että ihminen on masentunut ja voi pahoin eron jälkeen, varsinkin jos ero on tullut yllätyksenä. Tunteitaan ei kannata pyrkiä tukahduttamaan. Ne onnistuu ehkä vaimentamaan hetkeksi, mutta ne saattavat pulpahtaa myöhemmin pintaan entistä vahvempina. Pahimmillaan käsittelemättömät negatiiviset tunteet voivat heikentää merkittävästi elämänlaatua ja vaikeuttaa jokapäiväistä elämää.

Ahdistuksessa voi auttaa, jos ihminen puhuu itselleen kannustavaan ja positiiviseen sävyyn. Tutkimuksissa on havaittu, että kannustavalla puheella, tapahtui se sitten ajatustasolla tai ääneen itselleen puhumalla, on positiivinen vaikutus mielialaan.

Ero täytyy toki prosessoida läpi, mutta tämän jälkeen kannattaa pyrkiä päästämään irti menneestä ja suunnata katse tulevaan. Ympärillä olevien läheisten ja ystävien kannattaa antaa auttaa, jos ja kun he apuaan tarjoavat. Liikunnan on myös havaittu nopeuttavan toipumista henkisestä stressistä. Liikunta vapauttaa kehossa endorfiineja, jotka lisäävät henkistä hyvinvointia.

Nukkuminen saattaa olla vaikeaa eron jälkeen, mutta kannattaa pyrkiä parhaansa mukaan varmistamaan, että saa riittävästi unta. Unenpuute pahentaa ahdistuksen ja masennuksen tunteita. Monet eron läpikäyneet vanhemmat ovat myös kokeneet saaneensa paljon apua meditaatiosta ja vastaavista mielen rentoutumistekniikoista.

Tärkeintä on muistuttaa itseään siitä, että ero ei merkitse, että olisi epäonnistunut ihmisenä tai vanhempana. Toisinaan ero on vanhemman itsensä ja lasten kannalta jopa paras ratkaisu. Ahdistuksen ja masennuksen tunteet saattavat alkuun tuntua voimakkailta, mutta ajan kanssa ne menevät ohi ja silloin ihminen usein saattaa kokea, että ero oli lopulta oikea ratkaisu.

Lähde: PsychCentral

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *