Vanhempi, näin johdatat lapsesi digimaailmaan – etenkin turvataitojen opettelu yhdessä on tärkeää

Vanhempi, näin johdatat lapsesi digimaailmaan – etenkin turvataitojen opettelu yhdessä on tärkeää
Kuva: Unsplash / McKaela Taylor

Digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. Tämä selviää teleoperaattori DNA:n vuosittain teettämän Koululaistutkimuksen uusimmista tuloksista.

Vuoden 2022 Koululaistutkimuksen mukaan 13-16-vuotiaiden lasten vanhemmat pohtivat puhelimen käyttöön liittyviä rajoituksia ja valvontaa. Pienempien lasten (5-12-vuotiaat) vanhemmat puolestaan etsivät vinkkejä muun muassa lapsille sopivista sisällöistä ja lapsen opastamisesta digimaailmaan sekä vaihtoehtoja ruutuajalle.

Tutkimuksen mukaan teleoperaattoreiden sivuilta etsitään eniten vinkkejä ja tietoa aiheeseen liittyen. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

“Helposti voi ajatella, että lapsi osaa käyttää laitteita paremmin kuin aikuinen eikä tarvitsisi opastusta tai apua”, hän kommentoi tiedotteessa.

“Diginatiiveja ei kuitenkaan ole, sillä yksikään lapsi ei synny digitaitojen kanssa. Ne ovat samanlaisia taitoja kuin polkupyörällä ajaminen, sekin opetellaan yhdessä aikuisen kanssa”, Wahlbeck toteaa.

Turvataidot säännöllisesti puheeksi

Lapset oppivat uusia asioita nopeasti varsinkin silloin, kun heillä on siihen kiinnostus. On kuitenkin tärkeä muistaa, että lapset ja heidän kiinnostuksen kohteensa ovat erilaisia. DNA:n mukaan aikuisen on siis huolehdittava, että digimaailmaan perehtyminen tapahtuu lapsen mielenkiinnon kohteiden pohjalta.

”Hyvä keino tutustua digitaalisiin ympäristöihin on valita lasta kiinnostava sovellus tai peli ja alkuun käyttää sitä yhdessä samalla keskustellen kaikesta, mitä siellä tulee vastaan: mikä sovelluksessa tai pelissä oli kivaa, miten muut toimivat siellä ja mitä uutta lapsi oppi”, Wahlbeck kertoo.

Mediankäyttöön liittyy monia opeteltavia asioita, joista DNA:n mukaan eniten vanhempia mietityttää turvataidot. Niistä onkin hyvä jutella lapsen kanssa säännöllisesti. Lapsen ja nuoren on hyvä oppia esimerkiksi tunnistamaan epäilyttävä toiminta verkossa, kuten nettikiusaaminen ja -häirintä sekä tietää kenelle niistä voi kertoa ja mistä saa apua.

Turvataitojen sekä laitteiden ja sovellusten käytön lisäksi aikuisen kanssa opetellaan yhdessä nettikäyttäytymistä ja muiden reilua kohtelua.

Päivitä yhteisiä pelisääntöjä

Wahlbeckilla on vinkki myös siihen, miten taklataan suurin lapsen mediankäyttöä koskeva riidanaihe: yhteiset pelisäännöt.

“Lapsi sitoutuu netti-, peli- ja puhelinsääntöjä koskeviin sopimuksiin paremmin, kun hänet ottaa mukaan suunnittelemaan niitä”, Wahlbeck sanoo tiedotteessa.

Hän myös muistuttaa, että lapsen kasvaessa sääntöjä on hyvä muistaa päivittää.

“Säännöt kannattaa tehdä kirjallisesti ja pitää esillä, jolloin ne pysyvät paremmin mielessä ja ovat kaikille selvät. Hauskuutta tylsään sääntöpaperiin voi tuoda esimerkiksi tarroilla ja piirroksilla”, Wahlbeck vinkkaa.

Teksti: Miia


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.