Synnytyksen jälkeinen unettomuus saattaa uuvuttaa tuoreen äidin

Synnytyksen jälkeinen unettomuus saattaa uuvuttaa tuoreen äidin
Kuva: Jenna Norman

Moni vastasynnyttänyt äiti kärsii unettomuudesta. Uni on ihmiselle elintärkeää. Jos unet jäävät liian vähäisiksi pitkäksi aikaa, tällä on voimakkaita vaikutuksia terveyteen ja suorituskykyyn. Tuoreen äidin unettomuuteen voi olla monia erilaisia syitä.

Monet eri tekijät voivat aiheuttaa tuoreelle äidille unettomuutta. Esimerkiksi levottomat jalat- oireyhtymä saattaa toisinaan pitää vastasynnyttänyttä äitiä hereillä öisin. Levottomat jalat- oireyhtymällä viitataan epämiellyttävään tunteeseen jaloissa, joka helpottaa vain jalkoja liikuttamalla. Toisilla naisilla raskaus laukaisee levottomat jalat- oireyhtymän ja tila saattaa jäädä päälle myös pitkään synnytyksen jälkeen.

Hormonaaliset muutokset ja stressi voivat vaikuttaa unen laatuun

Myös hormonaaliset muutokset voivat aiheuttaa unettomuutta tuoreelle äidille. Synnytyksen jälkeen estrogeeni- ja progesteronitasot tipahtavat, mikä vaikuttaa kehon luonnolliseen uni-valve-sykliin. Kun kehon vuorokausirytmi häiriintyy, ihminen tuntee itsensä usein päivällä väsyneeksi ja pirteämmäksi illalla ja yöllä.

Stressi saattaa myös olla eräs tekijä, joka aiheuttaa unettomuutta vastasynnyttäneelle äidille. On selvää, että lapsen saaminen on niin suuren mittaluokan tapahtuma, että jo se yksin riittää aiheuttamaan vanhemmalle stressiä. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on uutta ja vanhempaa monesti jännittää tekeekö hän kaiken oikein. Jos vanhemmalla lisäksi on muitakin huolia elämässään, esimerkiksi talouteen tai ihmissuhteisiin liittyviä, nämä saattavat osaltaan lisätä stressin tunnetta ja sitä kautta aiheuttaa unettomuutta.

Monesti unettomuuden vaikutukset hiipivät elämään salakavalasti. Lyhytkestoisella unettomuudella ei vielä usein ole merkittäviä vaikutuksia suorituskykyyn. Pitkään jatkuessaan unettomuus kuitenkin vaikuttaa hyvin haitallisesti esimerkiksi vanhemman muistiin ja keskittymiskykyyn. Tuoreilla vanhemmilla uni jää usein yleensäkin vähiin varsinkin vauvan ollessa pieni. Tällöin voi olla vaikeaa erottaa niin sanottua normaalia unettomuutta epänormaalista unettomuudesta. Nyrkkisääntönä voi käyttää sitä, että mikäli unettomuuden kokee häiritsevän arkielämää, kannattaa ryhtyä toimiin asian auttamiseksi.

Jos unettomuus on erityisen häiritsevää, kannattaa hakeutua lääkäriin. Ennen tätä voi kokeilla myös joitakin helpompia apukeinoja. Jos tapana on juoda päivittäin kahvia, kofeiinin vähentäminen illalla voi auttaa merkittävästi unensaantia. Kofeiinilla kestää monta tuntia poistua elimistöstä kahvikupin juomisen jälkeen, mistä syystä myöhään juotu kahvikupillinen voi merkittävästi häiritä unta seuraavana yönä.

Päivän aikatauluttaminen auttaa myös siltä osin kuin se lapsenhoidon ohessa on mahdollista. Kun mieli ja keho oppii tietyn rytmin, väsymys alkaa automaattisesti vallata mieltä nukkumaanmenoajan lähestyessä. Toki on ymmärrettävää, että vauva-arjen keskellä kaikenlainen aikataulutus voi olla hyvin haastavaa.

Hyvästä tukiverkostosta on myös paljon apua vanhemmille raskaassa vauva-arjessa. Läheisten ystävien ja sukulaisten apua kannattaakin hyödyntää aina, kun se on mahdollista. Konkreettisen avun lisäksi tukiverkosto usein auttaa jaksamaan myös henkisesti, kun on ihmisiä, joille voi puhua huolistaan ja muista mielen päällä olevista asioista.

Lähde: Very Well Family

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *