Kuinka opettaa lapsi lukemaan kelloa ja ymmärtämään ajan kulkua?

person in blue long sleeve shirt holding white round analog wall clock
Kuva: Markus Spiske

Aikuisten maailmassa on monia taitoja, jotka lapsen on opittava hallitsemaan kyetäkseen toimimaan yhteiskunnassa. Eräs tärkeimmistä on kyky ymmärtää ajankulua ja osata lukea kelloa. Tätä taitoa kannattaakin alkaa opettamaan lapselle jo hyvissä ajoin.

Nykyään moni lapsi osaa jo lukea ja laskea ainakin jonkin verran mennessään kouluun. Moni on näiden taitojen ohella oppinut myös käyttämään kelloa. Ennen kuin lapsi voi oppia tulkitsemaan kelloa, hänen tulee ymmärtää, mitä aika ylipäätään on.

Hyvin pienten lasten on ymmärrettävästi vaikeaa saada kiinni ajan käsitteestä. Lapsi alkaa yleensä kunnolla hahmottamaan mitä ajan kulumisella tarkoitetaan joko hiukan ennen koulun alkua tai koulun alettua. Toki yksilökohtaisia eroja on paljon. Oman lapsen kanssa voi alkaa puhumaan ajasta jo ennen kouluun menoa ja mikäli lapsi tuntuu olevan siihen valmis, voi siirtyä pikkuhiljaa kellon käytön opettamiseen.

Aikaa voi alkaa selittämään lapselle esimerkiksi kuvailemalla, että aika jakautuu erilaisiin yksiköihin. Pienen lapsen kohdalla kannattaa aloittaa helpoilla käsitteillä, kuten aamu ja ilta. Lapselle voi kuvailla, että aika jakautuu päiviin, joissa on aamu ja ilta. Esimerkkinä voi käyttää vaikkapa tarhapäivää ja vapaapäivää. Tämän jälkeen voi kuvailla, että päivien sisällä aika jakautuu pienempiin yksiköihin, tunteihin ja minuutteihin.

Lapselle voi näyttää käytännössä, miten pitkä aika esimerkiksi viisi minuuttia on asettamalla ajastimen soimaan viiden minuutin kuluttua, jolloin leikkihetki loppuu ja mennään esimerkiksi syömään. Näin lapsi oppii pikkuhiljaa sisäistämään, miltä muutaman minuutin pituinen aika tuntuu. Lapsen kanssa voi myös askarrella kortteja, joihin piirretään kuvia päivän tapahtumista, kuten aamiaisesta, päiväunista ja leikkihetkestä. Lasta voi sitten pyytää laittamaan kortit oikeaan “aikajärjestykseen”.

Kellon ymmärtäminen edellyttää numeroiden tuntemusta

Kellon ymmärtäminen edellyttää, että lapsi ymmärtää numeroita. Ymmärtääkseen kelloa täysin, lapsen on osattava laskea kuuteenkymmeneen ja myös tunnistaa numerot välillä 1-60. Numeroiden ymmärtäminen ja mentaalisten matemaattisten laskutoimitusten tekeminen edellyttää, että lapsi on jo hiukan vanhempi. Nuoremmallekin lapselle voi kuitenkin antaa vaikkapa vanhan rannekellon ja harjoitella sen avulla esimerkiksi tapaamista lapsen ja vanhemman välillä jossain päin kotia, vaikkapa lapsen tai vanhempien huoneessa.

Tapaaminen voi olla vaikkapa pieni “eväsretki” lapsen huoneessa esimerkiksi viiden minuutin kuluttua siitä, kun kelloa on katsottu yhdessä lapsen kanssa. Lapsen ei tarvitse vielä osata numeroita täydellisesti osatakseen nähdä, milloin viisari on tietyssä asennossa. Lapsi voi sitten seurata kelloa ja kun viisi minuuttia on kulunut, kaikki lähtevät yhdessä tapaamispaikkaan.

Pienen lapsen keskittymiskyky ei ole kovin hyvä, joten uusien asioiden harjoittelu kannattaa tehdä leikin varjolla. Very Well Family- sivustolla on lisää käytännöllisiä neuvoja, joiden avulla lapselle voi opettaa kellon käyttöä.

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.