Väsyttää ja turhauttaa – Vinkkejä vanhemman mielenterveyden edistämiseksi

Väsyttää ja turhauttaa – Vinkkejä vanhemman mielenterveyden edistämiseksi
Kuva: Motoki Tonn

Vanhempien aika on usein kortilla ruuhkavuosien keskellä. Pienilläkin teoilla voi kuitenkin saada aikaan suuria muutoksia. Mielenterveys on niin arvokas asia, että kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön sen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Vanhemman arki on usein minuuttipeliä. Jos omaa aikaa sattuu jäämään pakollisten kotitöiden ja lastenhoidon jälkeen, se usein menee levätessä ja akkuja ladatessa esimerkiksi puhelinta selaten tai televisiota katsoen. On ymmärrettävää, että väsyneenä ei välttämättä juuri muuta jaksa tehdä. Pienillä teoilla voi kuitenkin edesauttaa omaa jaksamistaan merkittävästi.

Vanhemmat usein huolehtivat lasten nukkumaanmenoajoista säntillisesti, mutta samalla unohtavat pitää huolta omasta säännöllisestä nukkumisestaan. Rutiini ja säännöllinen unirytmi ovat kuitenkin vanhemmalle yhtä tärkeitä kuin lapselle. Hyvän yöunen varmistamiseksi älylaitteiden käyttö kannattaa lopettaa noin puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Myös rentouttavan teen juonti tai lyhyt meditaatiohetki ennen sänkyyn menoa voivat olla isoksi avuksi.

Paikanna energian kuluttajat

Pyri kartoittamaan, mitkä ovat ne asiat, jotka kuluttavat arjen askareiden ohella energiaasi eniten päivän aikana. Usein esimerkiksi uutisten jatkuva selaaminen voi olla hyvin stressaavaa. Jos tuntuu, että katsot liikaa puhelinta päivittäin, kannattaa kokeilla rajoittaa selailu tiettyyn lyhyeen aikaan, esimerkiksi varttiin per päivä. Lasten kanssa aikaa viettäessä kannattaa laittaa puhelin kokonaan pois, jottei se vedä huomiota pois lapsista.

Vaikka lasten ruutuaikaa tulisikin pyrkiä rajoittamaan, jos vanhempi kokee olevansa kovin väsynyt ei silloin kannata ottaa huonoa omaatuntoa, jos antaa lapsen katsoa vaikkapa puoli tuntia normaalia pidempään piirrettyjä. Tuo puolituntinen saattaa olla vanhemmalle elintärkeä hengähdystauko, jonka aikana voi rentoutua parhaaksi katsomallaan tavalla. Rentoutumistapoja voi olla esimerkiksi ystävän kanssa chattaaminen, mielenkiintoisen podcastin kuunteleminen, jonkin luovan projektin edistäminen tai vaikkapa intensiivinen treenihetki. Tärkeintä on, että aktiviteetti saa vanhemman rentoutumaan.

Myös muunlaiset pienet rentoutumishetket voivat olla elintärkeitä vanhemman jaksamisen ja mielen hyvinvoinnin kannalta. Tällaisia “minilepohetkiä” voivat olla esimerkiksi ulkona raikkaassa ilmassa käväisy, kuuma kylpy, omista tunteista jutteleminen kumppanin kanssa, tai vaikkapa hauskan televisio-ohjelman katsominen.

Yhteydenpito ystävien kanssa on myös hyvin tärkeää vanhemman mielenterveydelle. Kiireisten ruuhkavuosien keskellä harvemmin on aikaa soitella pitkiä puheluita, mutta ystäviin voi onneksi pitää yhteyttä muillakin tavoin. Moni kiireinen vanhempi kokee esimerkiksi chattiviestit miellyttävänä kommunikaatiotapana, koska niihin ei tarvitse reagoida heti, vaan voi valita itselleen sopivimman ajan viestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen.

Kenties tärkein mielenterveyden ylläpito- ja edistämiskeino on muistaa olla myötätuntoinen itseään kohtaan. Huonoja päiviä osuu kaikille joskus. Tärkeintä on muistuttaa itseään siitä, että kun tekee parhaansa, se riittää.

Lähde: Healthline

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *