Yhä useampi lapsi hakee apua mielen hyvinvoinnin vuoksi – päivystäjät kohtaavat vakavia tapauksia lähes päivittäin

Kuva: Unsplash / Adrian Swancar

SOS-Lapsikylä tarjoaa lapsille keskusteluapua Apuu-chatin kautta, ja se on Suomen suurin lasten chat-palvelu. Chatissa päivystäjät ovat paikalla vuoden jokaisena päivänä kello 09-22 pyhäpäivät, kuten joulu, mukaan luettuna.

Yhteydenottojen määrä Apuu-chattiin on kovassa kasvussa, kertoo SOS-Lapsikylä. Tämän vuoden lokakuun loppuun mennessä chattiin on ottanut yhteyttä yli 50 0000 kävijää ja keskusteluja on käyty jo yli 28 000. SOS-Lapsikylän mukaan tämä on lähes kymmenen prosenttia enemmän kuin koko viime vuonna.

Yhä useammin lapsi ottaa yhteyttä chattiin ja hakee apua mielen hyvinvoinnin takia. Chatin päivystäjät joutuvat myös yhä useammin ottamaan yhteyttä viranomaisiin vakavissa tapauksissa. Viimeisten kolmen kuukauden aikana päivystäjät ovat esimerkiksi soittaneet hätäkeskukseen yli 30 kerta akuuteissa itsemurha-aietapauksissa.

SOS-Lapsikylä kertoo, että kuluneen vuoden aikana päivystäjät ovat ottaneet yhteyttä viranomaisiin ja koulujen oppilashuoltoon 680 kertaa ja tehneet yli 175 lastensuojeluilmoitusta. Ilmoituksia on tehty enemmän kuin koko viime vuoden aikana yhteensä.

”Lasten oikeus saada tarvitsemiaan palveluja ei toteudu. Nämä lapset olisivat jääneet ilman apua, jos he eivät itse olisi ottaneet yhteyttä meihin. Kaikki perustuu siihen, että joku näkee lapsen hädän. Lapset kertovat meille asioita, joita he eivät ole kertoneet kenellekään muulle”, Apuu-chatin tiimivastaava Reetta Kosonen sanoo tiedotteessa.

Yleisimmät keskustelujen aiheet Apuu-chatissa:
  • Mielen hyvinvointi 32 %
  • Ihmissuhteet 24 %
  • Koti ja perhe 18 %
  • Kiusaaminen 17 %
  • Arjessa selviytyminen 16 %

Lapset haluavat puhua ja saada apua

Kosonen toteaa, että ennaltaehkäiseviä palveluja tarvitaan yhä kipeämmin. Kaikista toimenpiteistä huolimatta lasten pahoinvointi näkyy yhteiskunnassa monella eri tavalla.

”Apuu-chatin vaikuttavuus perustuu ennaltaehkäisyyn. Haluamme luoda keskustelukulttuuria, jossa kaikesta voi puhua ja aina kehotamme lapsia ja nuoria puhumaan myös lähipiirin kanssa, jos suinkaan mahdollista”, hän jatkaa.

Yhteydenottomäärien kasvaessa monen lapsen hätä ja huoli jää kuitenkin kuulematta. SOS-Lapsikylä rekrytoi ja kouluttaa aktiivisesti vapaaehtoisia, jotta lasten tarpeeseen pystytään vastaamaan jatkuvasti paremmin.

SOS-Lapsikylän mukaan helposti ajatellaan, että omiin oloihinsa vetäytyvä nuori ei halua puhua tai saada apua, mutta Apuu-chatin yhteydenottojen perusteella käsitys on väärä. Lapset ja nuoret haluavat, että asioita viedään eteenpäin ja selvitetään yhdessä.

”On tosi tärkeää sekä meille että lapsille, että Apuussa uskotaan siihen mitä lapset kertovat. Niin pitäisi kaikkien tehdä. Tavallaan toimimme usein palvelunohjauksena lapsille, koska heillä on oikeus saada palveluja”, Kosonen toteaa.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)