Kuinka pärjätä v****maisen johtajan alaisuudessa?

Kuva: Pexels/ Andrea Piacquadio

Hyvät johtamistaidot esihenkilöllä ei ole itsestäänselvyys. Joillakin voi myös ”nousta valta päähän”, jolloin he käyttävät asemaansa väärin. Pahin tilanne on silloin, jos johtaja kiusaa alaisiaan.

Käyttäytymistieteilijä ja luennoitsija Thomas Erikson on kirjoittanut kirjan ”Kehnot pomot ympärilläni.” Hän selvitti, että millaisia ovat huonot pomot. ”Elämä on liian lyhyt, jotta se kannattaisi käyttää huonon pomon alaisena työskennellen,” Erikson muistuttaa.

Erikson selvitti myös yleisimmät pomomyytit. Kuulostavatko nämä seuraavaksi mainitut tilanteet tutuilta:

1. Teen paljon töitä, mutta silti tuntuu ettei se riitä.

”Voisiko olla, että vaadit itseltäsi liikaa? Voi myös olla, ettet ole niin tehokas kuin luulet. Nykyaikana jokin vie huomiomme toisaalle parin minuutin välein. Se yleensä tappaa tehokkuuden,” Erikson sanoo.

2. Pomo lupaa tehdä monenlaista, mutta unohtelee, koska hänellä on niin kiire. Onko se oikea syy jättää asioita tekemättä?

”Huonoa käytöstä. Huonoa johtamista, huonoja johtamistaitoja. Jos ihminen ei voi luottaa johtajiinsa, keneen hänen sitten pitäisi luottaa?” Erikson totetaa.

3. Haluan viettää vapaa-aikaa rauhassa, enkä siksi seuraa sähköpostejani. Esihenkilö ei tykkää siitä. Kuka on oikeassa?

Erikson huomauttaa, että esihenkilö ei voi vaatia sähköpostin seuraamista vapaa-ajalla, mikäli ylitöistä ei ole sovittu.

4. Minusta tuntuu, etten enää pidä työstäni. Pitäisikö asia ottaa puheeksi esihenkilön kanssa?

Pohdi, mikset enää pidä työstäsi. Puuttuko siitä jotakin? Haluaisitko innostua työstäsi uudestaan? Vai onko mittasi oikeasti täynnä? Jälkimmäisessä tapauksessa työpaikan vaihto saattaa tulla tarpeeseen. Ota asia puheeksi esihenkilösi kanssa, vasta kun omat ajatuksesi ovat selkeät.

5. Kriisit ovat mainioita tilanteita oppia uutta, joten niitä ei kannata pelätä.

Pitäkää kuitenkin huolta, että keskusteluyhteys säilyy ja laatikaa pelisäännöt ongelmatilanteita varten. ”Nyrkkisääntö on, että jos haluat kritisoida, palautteen pitää olla yksityiskohtaista ja se pitää pystyä perustelemaan. Asia pitää nähdä myös toisinpäin. Esimiehellä on myös oikeus saada palautetta. Ei sekään ole hauskaa, jos kukaan ei anna,” sanoo Psyconin tutkimusjohtaja Mikael Nederström.

6. Kaikenlaiseen kiusaamiseen tulee puuttua heti.

Kiusaamiseen tulee puuttua heti, vaikka kiusaaja olisi esihenkilö itse. Anna esihenkilölle suoraa palautetta hänen käytöksestään. Jos tilanne ei muutu, käänny luottamushenkilön tai työsuojelun ammattilaisten puoleen.

Esihenkilön käytös voi kuitenkin muuttua, mikäli hän saa kuulla olevansa hankala johtaja. Hänellä on saattanut olla liian optimistinen kuva johtamistaidoistaan.

Oletko törmännyt hankalaan esihenkilöön? Voisiko edellä mainitut keinot auttaa sinua asiassa?

Lähteet: MTV, TEHY-lehti ja YLE

Teksti: Anne-Mari Valta

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.