Aiotko tehdä uudenvuodenlupauksia? Näin onnistut pitämään lupauksista kiinni

Kuva: Pexels/ JESHOOTS.com

Uudenvuodenlupausten tekeminen on hauska perinne, ja moni aloittaakin vuoden jonkinlaisella lupauksella. Aina niistä ei kuitenkaan ole niin helppo pitää kiinni kuin olisi halunnut.

Uudenvuodenlupausten pitämisen vaikeus ei välttämättä johdu siitä, etteikö ihminen olisi kykenevä pitämään lupauksesta kiinni. Self-sivuston mukaan ongelman voi olla lupausten laatu; kun tekee realistisia lupauksia, jotka ovat toteutettavissa ja saavutettavissa, on niistä kiinnipitäminen helpompaa.

Miten toteutettavan uudenvuodenlupauksen voi sitten tehdä? Yksi keino on tehdä SMART-lupaus. SMART muodostuu sanoista specific, measurable, attainable, relevant ja timely eli tarkoin määritelty, mitattavissa oleva, saavutettavissa oleva, relevantti ja sopiva/oikea-aikainen.

SMART-lupauksen tekeminen on Selfin mukaan mainio taktiikka lisätä todennäköisyyttä, että lupauksesta saa pidettyä kiinni. SMART-lupaus voisi olla esimerkiksi ”Aion kuntoilla 30 minuuttia kahdesti viikossa”, joka tarkasti määrittelee lupauksen, kun taas ei-SMART-versio olisi ”Alan viimein kuntoilla säännöllisesti”, joka on epämääräisempi.

Tämän taktiikan lisäksi on myös muita näppäriä keinoja, jotka voivat auttaa pitämään kiinni uudenvuodenlupauksista. Alla 10 esimerkkiä erilaisista keinoista.

Tee pienempiä lupauksia

Jos teet liian ison lupauksen, saatat laittaa vain kapuloita onnistumisesi rattaisiin. Muista siis todellisuus ja mieti, millaista sitoutumista lupauksesi vaatii ja onko se saavutettavissa.

Kirjoita lupauksesi ylös

Kun lupaus on paperilla, syntyy siitä suurempi tunne tilivelvollisuudesta itselleen ja se voi lisätä todennäköisyyttä toteuttaa lupaus.

Tee lupauksistasi julkisia

Muille kertomalla et välttämättä halua perääntyä lupauksestasi. Toki on aina sallittua muuttaa mielensä, etenkin jos lupauksesta aiheutuu vain stressiä ja harmia. Jos kuitenkin haluat muuttaa tiettyjä tapoja pitkäkestoisesti, voi niistä kertominen muille olla Selfin mukaan hyvä idea.

Suunnittele toteutusta pitkälle

Kun uutuudenviehätys katoaa, voi motivaatiokin laskea. Tästä syystä kannattaa suunnitella ennakkoon pitkällä tähtäimellä, miten toteutat lupaustasi.

Yhdistä tapoja

”Tapojen kasaaminen”, habit stacking tarkoittaa sitä, että jo olemassa olevaan tapaan yhdistetään jokin uusi tapa. Näin tämä uusi tapa on helpompi omaksua rutiiniksi.

Muuta lupausta tarvittaessa

Jos jonkin aikaa lupausta toteutettuasi huomaat, että se ei olekaan niin realistinen, muuta sitä tarpeen mukaan. Jos olet kertonut lupauksestasi muille, muista kertoa myös heille, miten päivitit tavoitettasi.

Juhli pieniä onnistumisia

Kun tunnistat onnistumisia ja palkitset itseäsi matkan varrella, voit motivoida itseäsi onnistumaan lupauksen kanssa loppuun asti.

Älä tuomitse itseäsi

Jos kompastelet lupauksesi kanssa ja repsahdat, käy tilanne läpi, tiedosta se ja jatka sitten taas kohti tavoitettasi. Yksi askel taakse ei poista sitä edistystä, jonka olet jo muuten tehnyt.

Pidä kiinni siitä, mikä toimii

Kun uusi tapa tai muutos alkaa tuntua rutiinilta, on helppo olettaa, että jatkossa se sujuu todella rutiininomaisesti. Pidä kuitenkin kiinni apukeinoista, jotka ovat auttaneet sinua pitämään lupauksestasi tähän asti kiinni, koska ne ovat olleet avainasemassa onnistumisessasi.

Usko itseesi

Jos koet pystyväsi tekemään haluamasi muutokset, joihin lupauksilla tähtäät, usko siihen koko sydämestäsi. Jos et koe niin, muuta lupaustasi sellaiseksi, että olet varma pystyväsi saavuttamaan sen.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)