Näin unen asiantuntijat selviävät päivästä univajeisena – ota vinkit talteen!

Kuva: Pexels/cottonbro studio

Hyvien yöunien nukkuminen on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Huonosti nukutut yöt tulevat kuitenkin hyvinkin tutuksi etenkin monille pienten lasten vanhemmille.

Ihmiset tarvitsevat yleensä 7-8 tuntia unta yössä, jotta tuntevat olonsa valppaaksi ja terveeksi seuraavana päivänä. Jos yö menee valvoen tai heräillen, seuraa univaje, johon paras hoitokeino on HuffPostin mukaan nukkuminen – mikäs muukaan.

Toisinaan kuitenkin päivästä täytyy selvitä univajeisena, ja jotta se onnistuisi, voi erilaiset vinkit ja neuvot olla tarpeen. Unen asiantuntijat ovat kertoneet omat neuvonsa, miten univajeisena jaksaa parhaiten läpi päivän.

Älä stressaa tilannetta

HuffPostin mukaan elimistö yrittää luonnostaan pitää uni-valverytmin tasapainossa. Stanford Health Caren uniasiantuntija Fiona Barwickin kertoi, että jos ihminen ei nuku hyvin yhtenä yönä, nukkuu hän paremmin seuraavana yönä. Jos unesta kuitenkin on huolissaan, menevät yöunet huonompaan suuntaan.

Valoa, valoa

Barwickin mukaan kun altistat itsesi valolle heti herättyäsi, tukahduttaa se melatoniinia, mikä lisää valppautta ja tehostaa mielialaa. Se auttaa myös pitämään vuorokausirytmin kurissa, minkä pitäisi auttaa sinua nukkumaan paremmin yöllä.

Kofeiinista piristystä (maltillisesti)

Kofeiini estää adenosiinia, joka vaikuttaa elimistössä lisäämällä tarvetta nukkua. Yale Medicinen unilääketieteen tohtori Andrey Zinchukin mukaan tämän seurauksena kofeiini saa olon tuntumaan vähemmän uneliaalta ja parantaa oppimista ja päätöksentekoa, jos olet univajeinen. Kofeiinia ei kuitenkaan kannatta nauttia paljon tai myöhään päivällä.

”Jos kofeiinia nauttii väärään aikaan, kuten myöhään illalla, vaikuttaa se uneen myöhemmin”, muistutti Templen yliopiston professori, pulmonologi Wissam Chatila.

Ota torkut

Jos pystyt mahduttamaan päivääsi 30-60 minuutin torkut, tartu tilaisuuteen. HuffPostin mukaan lyhyet päiväunet voivat parantaa vireyttä, uneliaisuutta, muistia ja kuntoilukykyä. Jos torkut ei onnistu, voit myös kokeilla syvää lepoa, kuten 10-30 minuuttia meditatiivista joogaa, jossa on mukana syvää rentoutusta. Tämä voi auttaa tuntemaan olon virkistyneemmäksi ja tarkkaavaisemmaksi.

Käy kävelyllä

HuffPostin mukaan tutkimus on osoittanut, että jo 10 minuutin kävely voi vähentää merkittävästi stressiä, kohottaa mielialaa ja lisätä vireyttä. Lisäksi se voi kasvattaa unihaluasi, minkä pitäisi auttaa sinua nukahtamaan yöllä.

Tiedä, että kehosi on sitkeä

Muista, ettet ole liian ankara itsellesi. Ihmiskeho on uskomattoman joustava, minkä takia pystyt toimimaan myös univajeisena. Barwickin mukaan ei kannata olettaa, että päivästä tulee huono vain siksi, että et saanut tarvitsemaasi unta. Ole lempeä itsellesi ja kuuntele kehoasi.

”En vähennä suunnittelemieni askareiden määrää, mutta en myöskään moiti itseäni, jos saan aikaiseksi vähemmän kuin halusin”, Barwick sanoi.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.