Kun lapsi ahdistuu: Näin vanhemmat voivat auttaa ahdistuksesta kärsivää lasta

Kun lapsi ahdistuu: Näin vanhemmat voivat auttaa ahdistuksesta kärsivää lasta

Valtaosa ihmisistä kokee toisinaan jonkinasteista ja ohimenevää ahdistusta. Jos ahdistus on kuitenkin jatkuvaa, voi kyseessä olla ahdistuneisuushäiriö.

Ahdistuneisuushäiriö koskettaa myös lapsia ja nuoria. Terveyskirjasto kertoo, että eri tutkimusten mukaan noin 3-9 prosenttia lapsista ja noin 10-15 prosenttia nuorista kärsii eriasteisista pelkotiloista ja ahdistuneisuushäiriöistä.

Koska lapset eivät aina ymmärrä ahdistuksensa syitä, eivät he myöskään tiedä miten työstää selviytymiskeinoja, jotka helpottaisivat oloa. Mielenterveyden ammattilaisen avun puoleen kääntyminen on aina viisas valinta, mutta Redbookin mukaan lapsen ahdistusta pitäisi työstää myös kotona.

Lapsipsykologit ovat antaneet vinkkejä, miten vanhemmat voivat auttaa ahdistuksesta kärsivää lasta.

Älä anna hänen välttää pelkojaan

Kukaan vanhempi ei halua nähdä lapsensa olevan ahdistunut, mutta pelkojen välttelystä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan on parempi auttaa lasta kohtaamaan pelkonsa hellästi.

Pyydä lasta kuvailemaan tunteitaan

Auta lasta kohtaamaan ahdistuksensa rohkaisemalla häntä puhumaan ja kuvailemaan tunteitaan mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Lasten ja nuorten hoitoon erikoistunut kliininen psykologi Chloe Greenbaum neuvoo kysymään lapselta, missä ahdistus tuntuu, miltä se tuntuu ja mitkä ajatukset tai tunteet aiheuttavat tuon tunteen.

Älä vähättele lapsen tunteita

Kun lapsi on kertonut tunteistaan, älä sano hänelle esimerkiksi “Tuohan on ihan pikkujuttu” tai “Älä ole höpsö!” Ne eivät ole lohduttavia sanoja – päinvastoin. Greenbaumin mukaan kannattaa sanoa esimerkiksi näin: “On normaalia tuntea olo hermostuneeksi joskus, vaikka et oikein ymmärrä mistä se johtuu.” Näin lapsi kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi.

Ylläpidä rutiineja

Redbookin mukaan lapset arvostavat säännöllistä rutiinia. Se voi saada lapsen tuntemaan olevansa turvassa, mikä voi auttaa lievittämään ahdistusta. Ilman rutiinia lapsesta tuntuu, ettei hän tiedä, mitä odottaa.

Apua aistein

Lapsen ollessa selvästi ahdistunut kannattaa kääntyä aistien puoleen, jotta hän rauhoittuisi. Greenbaumin mukaan voit esimerkiksi kutittaa lapsesi käsivartta, hieroa hänen päänahkaa, halata häntä, kietoa hänet pehmoiseen peittoon ja lukea hänelle tai tehdä lämpimän kylvyn.

Muistuta, mistä hän on aiemmin selvinnyt

Yksi keino auttaa lasta on muistuttaa aiemmista kerroista, kun hän on selvinnyt ahdistuksesta ja esimerkiksi voittanut pelkonsa. Tämä toimii, vaikka ahdistuksen syy olisi jokin uusi asia.

Auta lasta rentoutumaan

Lapsipsykologi Shannon McHugh ja Jesi Sasaki suosittelevat venyttelyä, joogaa ja progressiivista lihasten rentoutumista tapoina auttaa lasta rentoutumaan. Voit myös kokeilla syvähengitysharjoituksia tai “maadoitustekniikoita”, kuten pyydät lasta tunnistamaan kaikki huoneessa näkemänsä värit.

Rohkaise avointa keskustelua

Varmista, että lapsesi tietää, että hän voi aina tulla puhumaan sinulle mistä tahansa.

“Tärkeintä on luoda avoin ympäristö, jossa kysymykset ovat tervetulleita, niitä ei pelätä, ja ne nähdään mahdollisuuksina auttaa lasta ymmärtämään ympäröivää maailmaa paremmin”, lapsipsykologi Kyle Pruett neuvoi.

Ruuhkavuosien toimitus on aiemmin julkaissut merkkejä, joista tunnistat lapsen ahdistuksen.

Teksti: Miia

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *