Vahvista lapselle luontaista läsnäolon taitoa ja haasta itsesi mukaan

Vahvista lapselle luontaista läsnäolon taitoa ja haasta itsesi mukaan
Kuva: Pixabay/ Kasman

Lapset osaavat luonnostaan elää hetkessä ja olla läsnä. Aikuisten tulisikin ottaa aika ajoin asiassa lapsilta mallia ja keskittyä kiireettömään läsnäoloon.

Kun aamulla on kiire päiväkotiin, mutta lapsi pysähtyy ihastelemaan ilmassa lentelevää perhosta, saattaa se sinua ärsyttää. Tai, kun illalla kesken hampaanpesun lapsi pohtii, mitä kaikkea sinisenväristä hän näkee ympärillään, voi olla, että huomaat olosi jälleen kiireiseksi ja epämukavaksi. Lapsen kannalta kyse on hänelle luontaisesta läsnäolon taidosta.

Lapset osaavat luonnostaan nauttia olostaan ja elämästään, murehtimatta tulevaa tai takertumatta menneeseen. Lapset myös vaativat vanhemmalta läsnäoloa. He aistivat herkästi, esittääkö vanhempi vain kuuntelevansa vai onko hän tilanteessa oikeasti läsnä.

Vanhempien tulisikin oppia lapsiltaan läsnäolon ja hetkessä elämisen taitoa. Ota hetkiä, jolloin unohdat pyykkivuoret sekä nurkassa vaanivat villakoirat ja heittäydy mukaan esimerkiksi lapsen leikkeihin tai ihastelemaan ikkunasta ulkona näkyviä pikkulintuja. Monet upeat hetket voivat jäädä kokematta, jos ajatukset jatkuvasti harhailevat tulevaan tai menneeseen.

Läsnäoloa voi harjoitella

Vanhemman voi olla joskus vaikeaa heittäytyä hetkeen ja olemaan lapsen kanssa, mutta läsnäolon taitoa voi onneksi harjoitella. Jokaisella ihmisellä on synnynnäinen taito olla tietoisesti läsnä, mutta monesti se taito unohtuu aikuisena. Taidon palauttaminen vaatii harjoittelua, mutta siihen tarvitaan tietoinen päätös. Läsnäoloa voit harjoitella missä tahansa, kuten esimerkiksi työmatkalla.

Tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon harjoitus menee seuraavasti:

Hyödynnä kaikkia aistejasi ja katsele ympäristöäsi. Kuulostele omia tuntemuksiasi, mieti mitä näet ja kuulet ympärilläsi tapahtuvan. Miltä ilmassa tuoksuu, entä miltä kehossasi tuntuu? Pyri olemaan täysin läsnä tässä hetkessä ja aistimaan ympäristöäsi juuri sellaisena kuin se on, ilman että tulkitset mitään hyväksi tai pahaksi. Jos ajatuksesi lähtevät harhailemaan, hyväksy tilanne ja palauta lempeästi ajatuksesi tähän tilanteeseen ja hetkeen.

Kun olet tehnyt harjoituksen, voi olla että huomaat tutun työreitin näyttävän aivan erilaiselta. Mielesi on toivottavasti vallannut rauha. Milloin viimeksi oletkaan kulkenut työmatkasi yhtäaikaa kehosi ja mielesi kanssa?

Kun olet harjoitellut tietoisen läsnäolon taitoja itseksesi, voit yhdistää sen lapsen kanssa olemiseen. Lapsi osaa jo elää hetkessä, joten koeta ottaa lapsesta mallia. Pysähdy tutkailemaan arkeasi ja keskity lapseesi. Pyykkivuoret odottavat kyllä. Luja yhteys lapsen ja vanhemman välille syntyy noissa pysähtyneissä hetkissä, joten varaa aikaa ihan vain halimiseen ja kiireettömään yhdessäolemiseen lapsen kanssa päivittäin.

Vahvista lapsen omaa läsnäolon taitoa ja keskittymiskykyä näillä keinoilla: anna lapselle päivittäin riittävästi huomiota, läheisyyttä ja häiriötöntä aikaa. Suojele etenkin pientä lasta ärsyketulvalta, kuten esimerkiksi nopeatempoisilta ohjelmilta. Tee lapsen kanssa läsnäoloharjoituksia, jotka opettavat lapselle taitoa rauhoittua ja kehittävät itsesäätelyä. Voitte esimerkiksi pysähtyä havainnoimaan ympäristöä kaikkilla aisteilla. Näin voitte yhdessä lapsen kanssa opetella elämään hetkessä ja kehittää tietoista läsnäoloa.

Osaatteko elää hetkessä lapsesi kanssa? Millä tavoin voisitte kehittää läsnäoloa?

Lähteet: Hyvä Terveys ja Terve

Teksti: Anne-Mari Valta

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *