Erityisherkkyys hektisessä maailmassa!

person covering face with hands outdoors
Kuva: Abigail Keenan

Miltä tuntuu elää erityisherkkänä äänten, kuvien ja muun aistikakofonian keskellä? Erityisherkkä ihminen kohtaa monesti erilaisia haasteita kuin muut.

Erityisherkkien ihmisten hermosto on yleensä hyvin sensitiivinen, minkä takia on vaikeampaa filtteröidä pois sellaisia ärsykkeitä, jotka ovat kuormittavia. Tämän seurauksena erityisherkkä ihminen voi rasittua hyvin helposti esimerkiksi melussa tai sellaisessa ympäristössä, jossa on paljon välkkyviä valoja.

Kadulla kävellessä ambulanssin tai poliisiauton sireenin ääni voi olla äärimmäisen piinallista erityisherkälle ihmiselle. Suuret ihmisjoukot saattavat myös saada olon hyvin epämukavaksi. Jollakin voimakkaat hajut laukaisevat pahoinvointia tai tekevät olon muuten erittäin huonoksi.

Erityisherkkyys ei ole “vika” ihmisessä, se on tietyntyyppinen ominaisuus. Jos erityisherkkä ihminen ei tiedä paljon erityisherkkyydestä etukäteen, hän saattaa kokea itsensä erilaiseksi kuin muut, mikä saattaa aiheuttaa hänelle ahdistusta. Kun hän oppii mitä erityisherkkyys tarkoittaa, usein hänen omituisena pitävänsä oireet saavatkin selityksen, mikä helpottaa hänen oloaan. Tästä syystä on hyvä, että nykyään yhteiskunnassa puhutaan paljon erityisherkkyydestä.

Erityisherkkä ihminen voi käyttää tiettyä apukeinoja pyrkiessään selviytymään hektisessä maailmassa.

Aseta itsellesi selkeä nukkumaanmeno- ja heräämisrutiini

Lopeta kaikkien elektronisten laitteiden käyttö vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa ja pyri tekemään asioita, jotka rauhoittavat mieltäsi. Toimi samoin aamulla, pyri tekemään rentouttavia asioita vähintään puoli tuntia ennen kuin lähdet päivän muihin askareisiin. Jos aamut ovat liian kiireisiä, tämä on hyvin kuormittavaa erityisherkäle ihmiselle.

Tunnista asiat, jotka rasittavat sinua erityisen paljon

Erityisherkät ihmiset reagoivat eri lailla eri asioihin. Onkin tärkeää, että tunnistat juuri ne asiat, jotka saavat sinut rasittumaan. Tällöin voit pyrkiä minimoimaan ja välttämään näitä asioita mahdollisuuksien mukaan.

Suunnittele etukäteen

Jos olet sensitiivinen erityisesti koville äänille tai suurille ihmisjoukoille, vältä menemästä elokuviin esimerkiksi viikonloppuiltaisin tai ensi-iltojen aikana. Vältä myös syömistä ravintolassa sellaisiin aikoihin, jolloin ravintolat ovat täynnä. Erityisherkkä ihminen usein tuntee olonsa mukavaksi mennessään ravintolaan hiukan aikaisemmin, jolloin siellä on väljempää.

Keksi keinot triggereidesi hallitsemiseen

Vaikka tietyt asiat aiheuttaisivatkin sinulle voimakasta rasitusta, näiden asioiden ei tarvitse silti estää sinua tekemästä sellaisia asioita, joita rakastat. Tällöin sinun tulee vain suunnitella asiat sen mukaan, että voit tehdä sinulle tärkeitä asioita siten, että minimoit triggerien häiritsevän vaikutuksen.

Esimerkiksi jos rakastat matkustamista, joka on usein hyvin stressaavaa ja mieluisaa esimerkiksi juna-asemilla ja lentokentillä, voit ottaa mukaan rauhoittavaa musiikkia, jota voit kuunnella ihmisten keskellä, tai korvatulpat, joiden avulla voit mahdollistaa itsellesi hiljaisia hetkiä silloin kun tarvitset. Hotellihuoneissa kannattaa suosia alueita, joilla liikkuu vähemmän ihmisiä, kuten esimerkiksi ylimmät kerrokset ja käytävien päässä sijaitsevat huoneet. Kun aktiivisesti pyrkii minimoimaan omien triggeriensä vaikutuksen, erityisherkän ihmisen elämä on usein paljon helpompaa.

Lähde: PsychCentral

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.