Näin opetat lapsellesi tunnetaitoja tarinoiden avulla!

Tunnetaitojen opettaminen lapselle on tärkeää. Moni vanhempi kamppailee sen ristiriidan kanssa, kuinka opettaa lapselleen taitoja joita ei itsekään ole oppinut. Tiesitkö, että tunnetaitoja voi opetella ja vahvistaa yhdessä myös tarinoiden avulla!
Tarinoiden kautta voi harjoitella tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä myös empatiaa asettumalla toisen henkilön asemaan. Tunteiden tunnistaminen on välillä vaikeaa ja jatkuvaa oppimista. Mitä nuorempana opimme sanottamaan tunteitamme, sen helpompi erilaiset tapahtumat on kohdata tulevaisuudessa. Vanhempi toimii esimerkkinä lapselleen myös tunteiden käsittelyssä, joten on tärkeä kiinnittää huomiota siihen, kuinka itse reagoi voimakkaita tunteita herättävissä tilanteissa.
Vanhempi voi opetella tunteiden nimeämistä yhdessä lapsensa kanssa monin eri tavoin. Tärkeää on näyttää omalla käytöksellään lapselle, että kaikki tunteet ovat sallittuja, eikä mitään tunteita tarvitse piilotella.
Jos vanhempi vähättelee lapsen tunnetiloja, luo se lapselle käsityksen, ettei hänellä ole oikeutta omiin tunteisiinsa. Tämä voi myöhemmin johtaa tilanteeseen, jossa lapsi kaikin tavoin välttää tunteiden näyttämistä ja kovettaa itsensä.
Kuinka hyödyntää tarinoita tunnetaitojen harjoittelussa?
1. Valitkaa yhdessä mieluisa tarina
Lastenkirjat ovat täynnä toinen toistaan uskomattomampia tarinoita, jotka herättävät erilaisia tunteita. Voitte napata lapsesi lempikirjan tai jonkun yhteisen suosikkisi luettavaksi!
Jos tarinan hahmo näyttää vihaa, surua, iloa, riemua tai kiukkua, lapsi oppii ymmärtämään että kaikenlaiset tunteet ovat normaaleja. Kenties hän ehkä huomaa tunteneensa samoja tunteita itsekin. Usein varsinkin negatiiviset tunteet nousevat voimakkaasti pintaan, kun asiat eivät mene kuten olisimme toivoneet.
2. Kerro lapsellesi, millaisia tunteita tarina sinussa herätti
Kun tarina on luettu, kerro lapsellesi millaisia tunteita tarina sinussa herätti. Millaisia tunteita olisit kokenut, jos itse olisit ollut tarinan päähenkilön paikalla. Jännitystä, pelkoa, rohkeutta vai jotakin muuta?
Voit sanoa esimerkiksi: “Kun tarinan päähenkilö eksyi metsään, se sai minut surulliseksi. Olisin varmaankin ollut peloissani, jos itselleni olisi käynyt samoin.”
On tärkeää, että lapsi näkee ja kuulee myös vanhemman tunteet. Varo kuitenkin arvostelemasta eri tunnetiloja.
3. Kysy lapselta hänen tunteistaan
Voimme kysyä lapselta saman kysymyksen, johon vastasimme itse. Millaisia tunteita hän olisi tarinan päähenkilönä mahdollisesti tuntenut?
Voit kysyä: “tarinan päähenkilö oli jännittynyt aloittaessaan koulun. Miltä sinusta tuntui kun menit kouluun ensimmäisenä päivänä ? Mitä teet silloin kun olet jännittynyt? Millaisissa tilanteissa olet kokenut jännitystä?
4. Nimetkää erilaisia tunteita yhdessä
Pohtikaa kuinka monia erilaisia tunteita tarinan päähenkilöillä tai hahmoilla oli. Varsinkin pienten lasten kohdalla tunteiden nimeäminen yhteisesti on tärkeää, sillä heillä ei vielä ole taitoa tunteiden nimeämiseen.
5. Harjoitelkaa tarinoiden avulla tunteiden ilmaisemista
Valitkaa lempisatuhahmonne ja pyrkikää vuorotellen näyttelemään mahdollisimman tarkasti hahmon erilaisia tunnetiloja. Näin lapsi oppii, kuinka monia tapoja tunteiden näyttämiseen onkaan.
Oletko jo hyödyntänyt tarinoita tunnetaitojen harjoittelussa?