Vanhemmat hakevat keskusteluapua erotilanteisiin aiempaa enemmän

Kuva: Pexels/Karolina Grabowska

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) tarjoaa vanhemmille tukea vanhempainpuhelimen, chatin ja nettikirjeen kautta. Maksuttomassa palvelussa voi puhua nimettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta koulutetun vapaaehtoisen päivystäjän kanssa.

Erotilanteet kuormittavat vanhempia ja se kuului MLL:n vanhempainpuhelimen yhteydenotoissa vuonna 2022. MLL kertoo, että viime vuonna vanhempien eroon liittyvät yhteydenotot korostuivat aiempia vuosia enemmän.

Erosta puhuneet vanhemmat halusivat keskustella tilanteesta, purkaa tunteitaan ja huoliaan sekä saada uusia näkökulmia. Vanhempainpuhelimen vuosiraportin mukaan tukipalveluiden yhteydenotoista piirtyy kuva vanhemmista, jotka eron hetkellä jaksavat ja haluavat asettaa lapsen edun ja hyvinvoinnin ensisijaiseksi. Moni vanhempi pohti, miten voisi parhaiten tukea lasta erossa.

”Vanhemmat kaipaavat tukea siihen, miten puhua erosta lapselle, ja haluavat keskustella lapsen asumisen järjestämisestä eron jälkeen sekä suhteen säilyttämisestä toiseen vanhempaan”, MLL:n auttavien puhelinten ja digitaalisen palveluiden asiantuntija Anna Weckström kertoo tiedotteessa.

Eron taustalla on tavallisesti parisuhteen ongelmat, esimerkiksi vuorovaikutuksessa tai tilanteen ajautuminen umpikujaan. Vanhempien ero on iso muutos kaikille perheenjäsenille.

”Eropäätös ei synny helpoin perustein, ja päätöksen tehneet vanhemmat tarvitsevat tukea tilanteeseen sopeutumiseen”, Weckström sanoo.

Naisilta ottivat enemmän yhteyttä

Vuonna 2022 MLL:n vanhempainpuhelimessa, chatissa ja kirjepalvelussa vastattiin yhteensä 2 268 yhteydenottoon. Palveluihin yhteyttä ottaneista 76 prosenttia oli naisia ja 12 prosenttia miehiä. 12 prosentissa yhteydenotoista henkilön sukupuoli ei käynyt keskustelun aikana ilmi.

Noin puolet vanhempien yhteydenotoista liittyi lapseen, puolet joko vanhempaan itseensä tai muihin aikuisiin. Lapseen liittyvät yhteydenotot käsittelivät vuonna 2022 etenkin lasten kehitysvaiheita, koulunkäyntiä, arjen haasteita, kuten rajojen testaamista, sekä perheen sisäisiä ihmissuhteita ja lasten vertaissuhteita.

Myös huoli lasten ja nuorten mielenterveydestä ja lapsen kokemasta kiusaamisesta pohdituttivat vanhempia. Vanhempaa itseään koskevissa yhteydenotoissa korostuivat vanhemmuuden herättämien tunteiden pohdinta, perheen ihmissuhteet, arjen haasteet ja rajojen asettaminen sekä perheen aikuisten psyykkinen terveys.

Vanhempainpuhelimen vuosiraportin mukaan eniten yhteydenottoja tuli alakouluikäisten, leikki-ikäisten sekä keskinuoruusikäisten lasten vanhemmilta. Yhteydenottaja oli yleisimmin lapsen vanhempi, mutta palveluihin ottivat yhteyttä myös isovanhemmat ja muut sukulaiset tai läheiset aikuiset.

Tukea avun hakemiseen

MLL:n mukaan suurin osa yhteyttä ottaneista vanhemmista kaipaa ensisijaisesti keskusteluapua, mutta myös ammattiavun hakeminen nousee esiin yhä useammin. Osa kaipaa tietoa perheiden tukipalveluista, ja moni etsii vahvistusta avun hakemiseen.

”Avun hakeminen koetaan joskus vaikeaksi. Osa vanhemmista pelkää avun hakemisen seurauksia tai siihen liittyvää leimautumista”, MLL:n päivystystyön koordinaattori Johanna Laine-Hatami kertoo tiedotteessa.

MLL:n palveluihin voi ottaa yhteyttä näin:

  • MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Puheluihin vastataan ma klo 10–13 ja 17–20, ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13 ja to klo 14–20.
  • Chat-palvelu päivystää ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Chattiin voi myös varata ajan.
  • Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.