Kuinka päästää irti negatiivisista ajatuksista?

Kuinka päästää irti negatiivisista ajatuksista?
Kuva: Thirteen .J

Jokaisen ihmisen elämässä sattuu odottamattomia negatiivisia asioita. Monesti tällaisista vastoinkäymisistä selviää, mutta joskus ihminen saattaa jäädä pitkäksi aikaa kiinni negatiivisiin ajatuksiin, eikä pysty siirtymään eteenpäin.

Jos jokin ei-toivottu asia tapahtuu yllättäen, se vetää mielialaa alas. Tämä on luonnollista, eikä negatiivista tunnetta voi käytännössä estää. Jonkin ajan kuluttua tunne alkaa helpottamaan, kun ihminen sopeutuu uuteen tilanteeseen. Aina ei kuitenkaan käy näin.

Joskus ihminen saattaa huomaamattaan jäädä kiinni negatiiviseen ajatukseen, jolloin ajatus saattaa ajan kanssa vahvistaa itse itseään ja voi voimistua paljon suuremmaksi kuin se alunperin olikaan. Negatiiviset tuntemukset kannattaisikin pyrkiä käsittelemään mahdollisimman pian tapauksen sattumisen jälkeen, jolloin niihin on paljon helpompi vaikuttaa kuin päivien ja viikkojen hautumisen jälkeen. Liika odottelu voi pahimmassa tapauksessa vahvistaa negatiivista tunnetta merkittävästi.

Hyvä esimerkki tästä on riitatilanne jonkun läheisen kanssa. Jos riitaa ei pyri selvittämään mahdollisimman pian, saattaa negatiiviset tunteet vahvistua niin voimakkaaksi, että sovinnon tekemisestä tulee hyvin vaikeaa. Ääritapauksissa tällaiset tilanteet saattavat johtaa jopa välien lopulliseen katkeamiseen.

Negatiivisen tunteen hyväksyminen vie siltä voimaa

Kun negatiivinen ajatus valtaa mielen, kannattaa pysähtyä ja tarkastella tunnetta. Tunteen hyväksyminen kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa kuin tunnetta vastaan taisteleminen. Pyri määrittämään, mikä on tunteen pohjimmainen syy. Onko sen laukaisija jokin tapahtuma vai sisäinen ajatus? Onko jotain, mitä voit tehdä asialle?

Joskus negatiivisen tunteen saa heikentymään keskittymällä positiivisiin asioihin. Aina tämä kuitenkaan ei onnistu. Jos tuntuu vaikealta ajatella positiivisia asioita, ei itseään pidä pakottaa. Tällöin voi hyväksyä sen, että nyt tuntuu pahalta. Jo tunteen hyväksyminen on iso askel.

Jos positiivisiin asioihin ja ajatuksiin keskittyminen kuitenkin onnistuu, se saattaa hiukan tylpistää negatiivisen tunteen pahinta kärkeä. Se ei välttämättä vie tunnetta kokonaan pois, eikä se ole tarkoituskaan. Kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja ja ne kannattaa työstää läpi.

Liikaan negatiivisuuteen ei kannata kuitenkaan jäädä kiinni. Joillekin toimii mielikuvaharjoittelua paremmin se, että lähtee ulos luontoon lenkille tai esimerkiksi meditoi. Tärkeintä on löytää oma tapansa käsitellä ahdistavaa tunnetta sillä hetkellä, kun se iskee päälle.

Healthlinen sivuilta voi lukea lisää siitä, kuinka negatiiviseen ajatusketjuun voi vaikuttaa pienillä teoilla.

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *