Taloustaitojen osaaminen on tärkeää jokaiselle, ja vanhempien olisi hyvä tukea jälkikasvuaan näiden taitojen vahvistamiseksi. Taloustaitoihin lukeutuu muunmuassa oman talouden hallinta sekä budjettien teko.
Suomalaisten nuorten talousosaaminen on huippuluokkaa, osoittaa vuoden 2018 PISA-aineistosta tehty tutkimus. Suomalaiset nuoret olivat PISA-tutkimuksessa toiseksi parhaita talousosaajia ja heidän taloudellinen itseluottamuksensa oli osallistujamaista paras. Vuoden 2018 aineisto on viimeisin, joka mittaa talousosaamista.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulujen talousopetus parantaa teini-ikäisten taloustaitoja sekä heidän itseluottamustaan talous- ja finanssipalveluiden käyttämisessä. Näihin kuuluvat esimerkiksi rahansiirrot, kortti- tai mobiilimaksaminen ja henkilötietojen suojaaminen maksutapahtumissa.
Talousasioista keskusteleminen vanhempien kanssa puolestaan parantaa teinien taloudellista itseluottamusta, mutta ei varsinaisesti taloustaitoja. Tytöt keskustelevat vanhempiensa kanssa enemmän talousosaamiseen liittyvistä asioista kuin pojat, mutta pojilla on kuitenkin tyttöjä parempi luottamus kykyihinsä käyttää talous- ja finanssipalveluja.
”Sukupuoliero taloudellisessa itseluottamuksessa on mielenkiintoinen”, akatemiatutkija Gintautas Silinskas huomauttaa tiedotteessa.
PISA-tutkimuksessa ei kuitenkaan löytynyt eroja tyttöjen ja poikien varsinaisissa taloustaidoissa, mikä tekee sukupuolierosta vielä mielenkiintoisemman. Tutkimuksessa analysoitiin 4 328 suomalaisen 15-vuotiaan koululaisen vastauksia.
Vanhempien taustan merkitys
Tutkijat havaitsivat sosioekonomisia eroja nuorten välillä. Varakkaimpien perheiden nuoret keskustelevat vanhempiensa kanssa enemmän talousasioista kuin vähävaraisempien perheiden nuoret. Lisäksi varakkaimpien perheiden nuorilla on parempi taloudellinen itseluottamus.
Koulutetumpien vanhempien lapsilla sen sijaan on muita paremmat taloustaidot, vaikka taloudellisessa itseluottamuksessa ei havaittu eroja. Varallisuus, vanhempien koulutus tai sukupuoli eivät kuitenkaan olleet yhteydessä koulun talousopetuksen saatavuuteen.
”Tämä on hyvä uutinen, sillä se osoittaa, että eri taustoista tulevat nuoret saavat yhtäläisesti talouteen liittyvää opetusta koulussa”, PISA-tutkimuksen kansallinen johtaja Arto Ahonen toteaa.
Ahosen mukaan PISA-aineistolla tehtävät jatkoanalyysit ovat erityisen tärkeitä, koska niin löydetään mahdollisimman paljon tietoa nuorten osaamiseen vaikuttavista taustatekijöistä. Tässä tutkimuksessa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen, Koulutuksen tutkimuslaitoksen sekä yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen tutkijat analysoivat teini-ikäisten talousosaamista ja taloudellista itseluottamusta PISA-aineiston perusteella.
Tutkimus korostaa taloustaitojen opettamisen tärkeyttä jo yläkouluikäisille, jotta nuoret osaisivat mahdollisimman varhain tehdä oikeita taloudellisia päätöksiä ja välttää riskejä. On myös tärkeää, että nuorilla on hyvä luottamus niin talous- kuin digitaitoihinsa, koska valtaosa taloudellisesta toiminnasta tapahtuu digiympäristöissä.
Teksti: Miia