Puhuuko exäsi sinusta sosiaalisessa mediassa? Toimi näin

Kuva: Pixabay/LoboStudioHamburgh

Vaikka parisuhde päättyisi sulassa sovussa, voi jälkipuheita silti syntyä. Eroon liittyen sanotaankin, että tilanteessa on kolme puolta: sinun, hänen ja totuus.

Nykypäivänä sosiaalisella medialla on niin merkittävä rooli ihmisten vuorovaikutuksessa, että eroon liittyvää jälkipuintiakin käydään usein somealustoilla. Etenkin jos entinen kumppani on katkera, vihainen tai pettynyt, saattaa yksityiskohtia päätyä someen muiden ruodittavaksi.

Pariskunnat jakavat paljon yksityisiä asioita itsestään toisilleen. Jos entinen kumppani jakaa niitä eron jälkeen muille tai pui parisuhteen ja eron yksityiskohtia, tuntuu se pahalta. Psykologi Marianne Trentin mukaan se satuttaa ja loukkaa henkilön yksityisyyttä.

”Kerroit entiselle kumppanille luottamuksella asioita vain sen takia, että olitte parisuhteessa”, hän kertoi Metrolle.

Jos olisit tiennyt, että kertomiasi henkilökohtaisia asioita voidaan käyttää sinua vastaan myöhemmin, olisitko kertonut niitä suhteen aikana kumppanillesi? Tuskin.

Mitä yksityisempiä asioita entinen kumppani kertoo, sitä pahemmalta se tuntuu. Myös se tuntuu pahalta, jos kumppani levittää väärää tietoa tai kertoo tapahtumista version, jonka koet olevan valheellinen.

Vedä henkeä ennen kuin ryhdyt toimiin

Jos parisuhdetta ja omia yksityisiä asioita ruoditaan julkisesti, voi se pitkittää eron aiheuttamaa emotionaalista traumaa. Onkin tavallista, että tällainen teko herkistää ja tekee olon haavoittuvaksi. Mutta miten siihen pitäisi reagoida? Paras tapa voi olla yrittää jättää koko asia huomiotta.

”Et voi oikein olla osallisena yksipuolisessa riidassa, joten voit päättää suojella itseäsi olemalla osallistumatta entisen kumppanin harjoittamaan jälkipuintiin. Tämän myötä koko tilanne voi myös rauhoittua nopeammin”, Trent sanoi.

”Sinun ei tarvitse osallistua, jos et halua. Jos exän teot alkavat lähestyä kunnianloukkausta, silloin voit miettiä mahdollisia oikeustoimia”, hän lisäsi.

Tällaisessa tilanteessa on tärkeä tunnistaa myös omat tunteesi, jotta tiedät, milloin on syytä avata suu ja milloin ei. Jos sinua suututtaa, on parempi antaa tunteiden rauhoittua, jottet vihaisena päästä suustasi sammakoita.

Trent neuvoo keskittymään ydintuntemuksiisi (loukattu, haavoittunut, kenties häpeilevä) ja voit todeta, että nyt on parasta antaa asian olla. Kun olet antanut alkuvaiheen tunnereaktion laantua, voit ottaa yhteyttä ex-kumppaniin ja kertoa, miltä hänen tekonsa sinusta tuntui. Samalla voit pyytää häntä poistamaan tekemänsä somejulkaisut.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.