Lapsimallit aikuisten vaatteissa jakavat mielipiteitä

Lapsimallit aikuisten vaatteissa jakavat mielipiteitä
Kuva: Brayan Espitia

Monet muotitalot käyttävät hyvin nuoria lapsia malleina katalogeissaan. Säännöllisin väliajoin aiheesta herää keskustelua vanhempien keskuudessa. Mediassakin on lähiaikoina ollut esillä tapauksia, joissa muotitalot ovat pukeneet lapset liian provosoivaan aikuismaiseen tyyliin. Mitä mieltä sinä olet lapsimallien pukemisesta aikuismaisesti?

Toisinaan näkee mainoksia, joissa hyvin nuoret lapset on puettu iltapukuihin tai muihin aikuisten vaatteisiin. Tällaiset kuvat särähtävät monen vanhemman silmään. Lasten muotikuvauksessa ei ole itsessään mitään vikaa. Monelle lapselle mallina olo on sekä hyödyllinen että hauska kokemus. Ihan kaikenlaisiin mainoskuviin ei kuitenkaan kannatta lapsia laittaa.

Aikuisten iltapukuun puettu, hyvin nuori lapsi divaanilla loikoillen ei mainosta kyseistä asustetta valtavirtalapselle. Tällaisten kuvien tarkoitus ei ole kuvassa olevan vaatteen myynti, vaan pikemminkin muotitalon brändin markkinointi lapsen kuvan avulla. Tässäkään ei ole mitään vikaa, jos lapsi saisi kuvassa olla lapsi, sen sijaan että hänet yritetään esittää jonain muuna kuin lapsena.

Yritykselle saattaa koitua jopa mainehaittaa lasten esittämisestä liian aikuismaisina

Jos kuvien tarkoituksena on brändin maineen kasvatus, ei strategia välttämättä ole paras mahdollinen. Kyseessä saattaa joskus olla myös inhimillinen virhearvio. Joku markkinointiosastolla on kokenut tämän tyyppisen kuvan huomiota herättäväksi, kenties taiteellisesti kauniiksi ja on antanut kuvalle siunauksensa. Kuvista saattaa kuitenkin olla kyseiselle muotitalolle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Taannoin mediassa oli esillä tapaus, jossa lapsi poseerasi tarkoituksellisen provosoivan näköisessä asetelmassa aikuisen iltapuvussa. Kuvaan suhtauduttiin hyvin kielteisesti ja sen julkaissut yritys sai tästä mainehaittaa. Mikään yritys ei halua, että brändin nimi nostetaan esiin negatiivisessa mielessä liittyen siihen, että pienet lapset on asetettu aikuismaisiin, kyseenalaisiin asentoihin ja vaatteisiin. Voiko kyseessä olla tahaton virhe? Toisaalta negatiivinenkin huomio on huomiota. Ehkä ajatuksena on ollut nostaa yrityksen näkyvyyttä ja saada oman brändin nimi ihmisten huulille ja keskusteluun.

Peruskatalogien lapset normaaleissa lastenvaatteissa ovat aivan eri asia kuin yllä kuvattu tilanne. Lastenvaatteet voivat olla kauniita ja tyylikkäitä, mutta silti lapsille tarkoitettuja. Aikuismaiseen tyyliin syvään uurretut kaula-aukot pienillä tytöillä kauhistuttavat. Ketä varten kaula-aukko on tehty tuollaiseksi? Tämä ei tarkoita, että lasten täytyisi pukeutua leukaan asti ulottuviin kauluksiin keskiaikaisia siveellisyysnormeja noudattaen. Iho saa näkyä, mutta myöskään toinen ääripää napaa tavoittelevien kaula-aukkojen muodossa ei tunnu kovin järkevältä.

Mitä mieltä sinä olet nykypäivän lastenvaatteiden mainoksista? Oletko törmännyt joskus mainoksiin, jotka saavat kohottamaan kulmiaan ja miettimään, mitä yrityksellä oikein on ollut mielessään tällaisen mainoksen tehdessään?

Avatar photo

Anonyymi perhe

Anonyymi perhe koostuu monimuotoisten perheiden lisäksi myös ihanan kamalista isovanhemmista sekä niistä ainaisista mammakerhojen kaikkitietävistä äideistä - lapsettomia karvalasten vanhempia kuitenkaan unohtamatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *