Jatkuva väsymys: milloin on syytä huolestua?

Jatkuva väsymys: milloin on syytä huolestua?
Kuva: Zoe

Ruuhkavuosien aikana väsymys tulee tutuksi monelle vanhemmalle. Arki voi joskus olla niin kiireistä, että vanhempi saattaa kokea toimivansa kuin automaattivaihteistolla tehden asioita, joita hän tietää häneltä odotettavan. Samaan aikaan hän saattaa kuitenkin tuntea itsensä kuolemanväsyneeksi. Romahdus voi tulla joskus yllättäen, ellei ihminen havahdu tilanteeseen ajoissa.

Ihminen jaksaa suorittaa arkea yllättävän pitkään, ennen kuin omat rajat lopulta tulevat vastaan. Väsyminen ja uupumus eivät synny yhdessä yössä, vaan ovat seurausta pitkään jatkuneesta kuormittavasta elämäntilanteesta. Joskus väsymyksen aiheuttaja voi löytyä elintavoista. Jos yöunet jäävät säännöllisesti liian vähäisiksi eikä ravinto ole täysipainoista, ei ole ihme, että keho alkaa väsymään. Liiallinen alkoholinkäyttö voi väsyttää salakavalasti ilman, että ihminen välttämättä osaa yhdistää väsymystä juomiseen.

Väsymyksen syynä voi olla myös sairaus

Toisinaan väsymyksen aiheuttaja voi kuormittavan elämäntilanteen sijasta olla jokin sairaus. Lyhytkestoinenkin tulehdussairaus aiheuttaa usean viikon kestävää väsymystä myös sen jälkeen, kun varsinainen tulehdus on jo parantunut. Näin saattaa olla esimerkiksi keuhkokuumeen kohdalla.

Pitkäkestoinen tulehdussairaus voi aiheuttaa pidempään kestävää väsymystä. Tällaisia sairauksia voivat olla Borrelioosi eli Lymen tauti, Mononukleoosi, uniapnea, kilpirauhasen vajaatoiminta tai anemia. Myös alkava diabetes voi oireilla väsymyksenä, samoin kuin jotkut syöpäsairaudet.

Milloin kannattaa hakeutua hoitoon?

On normaalia olla ajoittain väsynyt. Jos väsymys kuitenkin on niin voimakasta, että se vaikeuttaa arjesta suoriutumista, kannattaa asialle tehdä jotain. Jos yöunet ovat jääneet kestoltaan vähäisiksi tai laadultaan huonoksi, kannattaa pyrkiä normalisoimaan tilanne. Usein tämä ei ole niin helppo tehtävä varsinkaan silloin, kun lapset ovat pieniä. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa yrittää saada yöunen määrä ja laatu sellaiseksi, että arjessa jaksaa toimia.

Jos perheessä on kaksi vanhempaa, on hyvä pyrkiä jakamaan vastuita siten, että molemmat voivat vuorollaan nukkua riittävästi. Vaikka yöunet välillä jäisivät vähäisiksi ja tilanteen pääsee tasapainottamaan pian, univaje ei ennätä saamaan aikaan niin suurta haittaa.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota elämäntapoihin. Jos syöminen on ollut liian yksipuolista, voi aterian jälkeen olla kylläinen olo, mutta keho ei silti saa kaikkia tarvitsemiaan aineita, jolloin se väsyy. Vaikka arki olisi kiireistä ja tekisi mieli valita nopeimmin valmistettava valmisruoka, kannattaa varmistaa, että lautaselta löytyy päivittäin suositusten mukaisia ravintoaineita. Alkoholinkäyttö kannattaa myös pitää kohtuullisena.

Jos näistä toimenpiteistä huolimatta tuntuu, että väsymys vain jatkuu, nukahtaminen on vaikeaa tai väsymyksen lisäksi esiintyy muita oireita, kannattaa hakeutua lääkäriin. Ruuhkavuosien aikana on tavallista, että monet asiat stressaavat vanhempaa. Yksin ei kannata jäädä huolien kanssa, silloin tilanne saattaa vain pahentua.

Lähde ja lisätietoa: Terveyskirjasto

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *