Väestöliiton alainen Poikien Puhelin on ollut toiminnassa yli 15 vuotta. Puhelin- ja verkkopalvelun tavoitteena on tukea alle 20-vuotiaiden poikien ja nuorten miesten arkea sekä positiivista kasvua ja kehitystä. Poikien Puhelin on ensisijaisesti tarkoitettu kaikille pojaksi tai nuoreksi mieheksi itsensä määritteleville tai sukupuoli-identiteettiään pohdiskeleville nuorille.
Poikien Puhelin vastasi vuonna 2022 noin 9 000 yhteydenottoon, joista yli 6 400 oli puheluita ja yli 2 300 chat-keskusteluita. Erityisesti mielen hyvinvointiin sekä itsetuntoon ja kehonkuvaan liittyvät yhteydenotot ovat lisääntyneet edellisvuosiin verrattuna. Suosituimpia aiheita ovat puolestaan elämänhallintaan, murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset.
”Juttelemme poikien ja nuorten miesten kanssa esimerkiksi seurustelusuhteen kaipuusta, tarjoamme rohkaisua ihastuksen kohteen kunnioittavaan lähestymiseen tai tukea erotilanteeseen liittyvien tunteiden käsittelyyn. Meiltä haetaan tukea myös, kun kaveri- tai perhesuhteet ovat solmussa”, Poikien Puhelimen palvelupäällikkö Anders Huldén kertoo tiedotteessa.
Yhteydenotot voi sisällön perustella jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan. Suurimman niistä muodostavat keskustelut, joissa kysytään tietoa (46 %) yleisimmin kehoon ja kasvuun tai seksuaalisuuteen liittyvässä asiassa.
Noin kolmannes (29%) on yhteydenottoja, joissa halutaan kertoa päivän kuulumisista tai tutustua palveluun ja siihen mistä Väestöliiton asiantuntijoiden kanssa voi keskustella. Näissä yhteydenotoissa ei ole varsinaista tiedon tai tuen tarvetta.
Kolmannen kategorian muodostavat yhteydenotot, joissa haetaan tukea haastavaan pulmaan tai elämäntilanteeseen (15 %). Teemoiltaan nämä keskustelut liittyvät usein elämänhallintaan tai ihmissuhteisiin. Muita yleisiä aiheita yhteydenotoissa ovat muun muassa tulevaisuus, pelot sekä ahdistavat ajatukset, itsetunto, seksuaalinen suuntautuminen, fetissit ja fantasiat, päihteet sekä porno.
10-14-vuotiailta eniten yhteydenottoja
Noin joka toinen (48%) Poikien Puhelimen yhteydenotto tuli viime vuonna 10-14-vuotialta. Toiseksi eniten yhteyttä ottavat 15-19-vuotiaat (39%). Alle 10-vuotiaiden yhteydenottoja on viisi prosenttia ja yli 20-vuotiaiden yhteydenottoja on seitsemän prosenttia. Yhteydenottajien ikä merkataan, jos sitä on keskustelun kannalta olennaista kysyä tai se tulee muutoin ilmi.
Palvelun kautta pojat ja nuoret miehet pääsevät keskustelemaan aikuisen mieshenkilön kanssa, kuka on perehtynyt poikien maailmaan ja koulutettu työtehtäväänsä. Poikien Puhelimesta on paljon hyötyä: valtaosa palautetta antaneista (96,88%) koki keskustelun helpottaneen heidän oloaan.
Tällaista palautetta pojat ja nuoret miehet ovat antaneet:
- ”Oot eka kelle kerron. Helpotti ku sain puhuu sulle. Tämä ainakin helpotti isointa tuskaa mikä oli päällä. Kyl taas jaksan hetken.”
- ”Tosi hyvä palvelu! Ei mitään tartte hävetä ja tabuja ei ole!”
- ”Avauduin vaikeasta aiheesta ja minua kuunneltiin ja ohjattiin eteenpäin ja se tuntui tosi mukavalta. Reaktio olisi voinut olla jotain aivan muuta. Kiitos”
- ”Yllättynyt kuinka paljon omaan tilanteeseen teidän palveluun soittaminen on tuonut. Helpottanut suuresti!”
Joe koet, että Poikien Puhelimesta olisi hyötyä pojallesi tai läheiselle lapselle, voit vinkata hänelle palvelun yhteystiedot, jotka löytyvät täältä. Lisätietoa Poikien Puhelimesta löytyy Väestöliiton sivuilta.
Teksti: Miia
Ei vielä kommentteja