Tieto lasten kehityksestä on lisääntynyt ja sen mukaan on ymmärretty, että lapselle suutuspäissään asetetut rangaistukset eivät toimi pidemmällä tähtäimellä. Sen sijaan tulisi käyttää loogisia seuraamuksia, jotka ovat lapselle luonnollisia ja kohtuullisia.
Loogiset seuraamukset eivät nöyryytä lasta tai jätä häntä yksin vaikeiden tunteidensa kanssa, kuten monet rangaistukset. Seuraamukset opettavat lapselle, mitä lapselta odotetaan ja mitä asioista seuraa. Ne ovat siis oppimiskokemuksia. Loogisessa seuraamuksessa on selvä syy-yhteys ja siksi ne toimivat hyvinä opettajina lapselle.
Rangaistukset eivät opeta lapselle yleensä mitään meneillä olevasta tilanteesta. Sen sijaan ne voivat aiheuttaa lapsessa turvattomuutta ja hylätyksi tulemisen tunnetta sekä hiertää lapsen ja vanhemman välejä. Ne jättävät lapsen ilman tärkeää oppimiskokemusta ja vastuunkantamista.
Jos lapsi kaataa maidon pöydälle riehuttuaan sen ääressä kielloista huolimatta, ei hän opi mitään, jos hänet haukutaan tyhmäksi tai passitetaan portaikkoon jäähylle. Kun hänelle kerrotaan, mitä kävi ja miksi, sekä pyydetään siivoamaan aiheutunut sotku, lapsi oppii, että sotkut täytyy siivota.
Jos lapsi sen sijaan saa raivarin väsyneenä, ei jäähy rangaistuksena toimi. Looginen seuraus olisi viedä lapsi päiväunille ja käydä tilanne läpi rauhoittuneen lapsen kanssa joko ennen päiväunia tai niiden jälkeen.
Tuossa tilanteessa jäähylle vieminen olisi lapselle jopa tuhoisa tapa toimia: näin lapsi luulisi negatiivisten tunteiden olevan niin kamalia, ettei edes oma vanhempi kestä häntä tai hänen voimakkaita tunteitaan. Jäähy voi usein toistuessaan aiheuttaa lapselle turvattomuuden tunteen ja katkeruutta sekä vihaa. Lapsi ei myöskään opi käsittelemään negatiivisia tai voimakkaita tunteita, jos hänet jätetään yksin niiden kanssa.
Loogiset seuraamukset toimivat myös isommilla lapsilla. Jos teini ei noudata kotiintuloaikoja, olisi looginen seuraus kotiin jääminen seuraavan kerran kavereiden pyydettyä häntä ulos. Lisäksi tilanteesta olisi hyvä keskustella ja perustella hyvin, miksi kotiintuloajat ovat olemassa.
Sen sijaan rankaisuna ja vihaisena annettu kahden viikon kotiaresti tai kännykkäkielto, olisivat kohtuuttomia rangaistuksia ja saisivat nuoren vain raivon valtaan. Tarkoitus kun olisi, että nuori oppisi, että kotiintuloaikoja kannattaa noudattaa.
Onko loogisen seurauksen antaminen lapselle sinulle tuttu kasvastusmetodi? Kuinka voisit sitä hyödyntää?
Lähteet: Psychology today ja Tehylehti
Teksti: Anne-Mari Valta