Moni vanhempi kokee, että haluaa itse opettaa lapselleen sellaisia tärkeitä taitoja, joita tämä ei välttämättä opi koulussa. Nykyään ei enää ole yhtä tavatonta kuin entisaikaan, että lapsi osaa lukea, kirjoittaa ja laskea mennessään kouluun. Näiden perustaitojen lisäksi vanhemmilla on tänä päivänä mahdollisuus tarjota lapselle erilaisia oppimismahdollisuuksia silloinkin, kun vanhemmalla itsellään ei kyseistä taitoa ole. Eräs tällainen hyödyllinen taito on ohjelmointitaito, jonka perusteita voi lapselle opettaa hauskan yhteisen tekemisen kautta.
Nykymaailmassa erilaisten tietoteknisten taitojen hallitseminen antaa ihmiselle huomattavaa etua varsinkin työelämässä. Riippumatta siitä, minkä ammatin nuori valitsee itselleen, monissa ammateissa katsotaan eduksi jos hakijalta löytyy digipuolen osaamista. Näin on myös silloin, vaikka ammatti itsessään ei suoranaisesti olisikaan koodaamista tai muuta tietoteknistä työtä. Jos lapsi haaveilee ammatista, jossa koodaustaidoista on hyötyä, on suurta etua, jos hän on jo nuorena oppinut koodauksen alkeita.
Tähän tarkoitukseen on olemassa hauskoja nuorille lapsille suunnattuja lelunkaltaisia oppimistyökaluja, joissa erilaisten symbolien avulla jäljitellään oikean koodaustapahtuman kaltaisia olosuhteita. Tällöin lapsi voi oppia koodin perusrakenteen ilman, että hän varsinaisesti oppii koodikieltä. Hän voi oppia, että ohjelmointikoodi on ikään kuin tarina, jossa on erilaisia tienristeyksiä, joiden kohdalla vallitsevat olosuhteet päättävät, mihin suuntaan kuljetaan.
Pienikin lapsi voi oppia koodauksen logiikan
Jos vanhempi osaa koodata, hänen on helppo selittää koodauksen logiikkaa lapselleen, tai jopa tehdä yksinkertaisia ohjelmia tälle malliksi. Yksinkertaisimmillaan ohjelma voi olla vain yksi lyhyt rivi, joka printtaa ruudulle jonkin sanan.
Ohjelmakoodi voi tulostaa perheenjäsenten nimiä ja esittää heidän valokuvansa. Ohjelmaa voidaan “pyytää” esittämään äidin tai isän kuva riippuen siitä, kumman nimi kirjoitetaan. Vaikka lapsi ei itse rakenna if- ja else-ehtoja ohjelmaan, esimerkkien ansiosta hänen on mahdollista ymmärtää, millä periaatteella ohjelma toimii. Lapsi oppii hahmottamaan, että ohjelma toimii siten, että sille annetaan tietoa, jota se tutkii. Hän oppii myös, että sen perusteella, millaista tietoa ohjelma saa, se suorittaa tiettyjä toimintoja.
Lapselle voi kuvailla tilannetta myös arkiesimerkkien avulla: jos lapsi pyytää äidiltä mehua, hän saa mehua, mutta jos hän pyytää vettä, hän saa vettä. Äiti siis ymmärtää “koodisanan” mehu ja suorittaa halutun toiminnon tämän sanan kuullessaan. Tämänkaltaiset esimerkit saattavat kuulostaa yksinkertaisilta, mutta ne ovat erinomaisia keinoja kannustaa pientä lasta ajattelemaan analyyttisesti sen sijaan, että hän vain opettelee asioita ulkoa.
Ohjelmointitaito on vain yksi esimerkki hauskoista asioista, joita voi opetella yhdessä lapsensa kanssa. Oletko sinä opettanut lapsellesi jonkin sellaisen taidon, jota hän ei ole oppinut koulussa?
Teksti: Sonja
Ei vielä kommentteja