Leikkiminen on lapsen tärkein tehtävä ja työ. Se on lapsen oma kieli, jolla hän luo ihan omanlaisensa maailman. Yleensä leikin teemat syntyvät kuitenkin lapsen arkielämästä.
Usein kuvitellaan, että leikkiminen on lapsen omaa ”höpötystä” ja lapselle hauskaa ajanvietettä, vaikka todellisuudessa lapsi oppii samalla monia tärkeitä taitoja joka on myöhemmän oppimisen edellytys.
Leikkiessään lapsi oppii sosiaalisia taitoja, arkielämän asioita ja ongelmanratkaisukykyä. Leikin avulla lapsi tutustuu muihin ihmisiin, ympäröivään maailmaan sekä itseensä.
Leikkiessään lapsi hallitsee ympäristöään, käyttää mielikuvitusta ja luo uutta. Leikkimisessä tapahtuu monenlaisia eri asioita ja tilanteita, jotka kehittävät lasta monin tavoin. Lapsi oppii uusia asioita sekä kehittää jo hallussaan olevia taitoja. Lapsen kognitiiviset toiminnot ja taidot kehittyvät eli esimerkiksi ajattelu ja muisti paranevat .
Leikeissä ja peleissä lapsi oppii kokeilemaan erilaisia asioita ja joutuu käyttämään ajattelua, loogista päättelykykyä sekä pohtimaan asioita. Etenkin roolileikeissä lapsen tunne-elämä ja empatiakyky kehittyvät. Samoja taitoja tarvitaan myös myöhemmin esimerkiksi koulussa ja ihmissuhteissa.
Aikuisen tehtävä leikkimistilanteissa
Lapsi tarvitsee paljon mahdollisuuuksia leikkiä vapaasti omia leikkejään. Leikkiessä lapsi on aktiivinen osapuoli ja aikuisen tehtävänä on tukea lapsen leikkimistä ja oppimista sekä lisätä hänen intoaan leikkiä. Aikuisen tulisi suhtautua lapsen leikkeihin myönteisesti ja olla kiinnostunut, mutta ei liiaksi puuttua leikin sisältöön.
Lapselle tulisi tarjota leikkimiseen sopiva ympäristö. Lelut, välineet ja pelit eivät saisi olla liian helppoja tai vaikeita, vaan juuri sen ikäiselle ja sinun lapsellesi sopivia. Myöskään oppimista ei saisi korostaa liikaa, ettei leikistä häviäisi sen lumo ja taika. Oppimista ja kehitystä tapahtuu vaivihkaa leikin ohessa ilman, että sitä tuputetaan lapselle. Leikki onkin hyödyllistä lapsen kehitykselle joka osa-alueella.
Välillä lapsi haluaa aikuisen mukaan leikkeihin, mutta haluaa silti päättää pääsääntöisesti, mitä leikissä tapahtuu. Joskus aikuista tarvitaan seuraamaan lapsen leikkejä kiinnostuneena, mutta ei varsinaisesti niihin mukaan. Lapsen on hyvä antaa päättää siitä, koska leikki on lapsen työtä.
Oletko kiinnostunut lapsesi leikeistä? Millaisia leikkejä lapsesi leikkii?
Lähteet: Aivoliitto ja Oppi ja ilo
Teksti: Anne-Mari Valta
Ei vielä kommentteja