Varmista, että nukut hyvin: 7 asiaa, jotka tehdä päivän aikana

woman in blue shirt lying on bed
Kuva: Shane

Riittävän levon ja hyvien yöunien merkitystä terveydelle ei voi korostaa liikaa. Jos nukut liian vähän ja unen laatu on huono, heijastuu se niin mielialaan, energiatasoihin, elimistön puolustusjärjestelmään kuin jopa ihon ja sydämen hyvinvointiin.

Nukahtaminen on joillekin helppoa: riittää, että laittaa pään tyynyyn ja sulkee silmät. Toisilla nukahtaminen on haastavampaa tai hyvin nukutut yöt vaihtelevat huonojen kanssa säännöllisesti.

Palauttavien ja hyvien yöunien nukkuminen ei ole kiinni vain iltarutiineista ja siitä, mihin aikaan menee nukkumaan ja milloin on aika herätä. Olennaista on kiinnittää huomiota tiettyihin rutiineihin läpi päivän ja osata toimia yöunia edistävillä tavoilla.

Kun teet seuraavat asiat päivän aikana, voit parantaa hyvin nukutun yön todennäköisyyttä:

Aamulla

Yritä herätä samaan aikaan joka päivä, myös viikonloppuisin. Jos olet arkena nukkunut liian vähän, ei sängyssä venyminen pidempään viikonloppuna korjaa tilannetta. Sen sijaan se laittaa rytmisi vain enemmän sekaisin.

Aamupäivällä

Käy ulkoilemassa aamulla tai aamupäivällä edes hetken aikaa. Vain muutama minuutti ulkona luonnonvalossa vaikuttaa suuresti tulevien öiden unen laatuun. Jos pystyt käymään aamupäivän aikana 15 minuutin mittaisen kävelyn, parannat vuorokausirytmiäsi ja olet valppaampi.

Kello 14-16

Jos haluat nukkua päiväunet, on tämä oikea aikaikkuna siihen. Tähän aikaan päivästä kehon lämpötila laskee, kuten illallakin nukahtaessa, mikä lisää halua ottaa torkut keskellä päivää. Yritä pitää päikkärit lyhyenä, 10-20 minuutin mittaisena.

Kello 15

Jos juot kahvia tai muuta kofeiinipitoista juomaa, yritä pitää kofeiinihetkesi ennen kello 15. Kun jätät kofeiinin nauttimatta tarpeeksi aikaisin päivällä, vähennät uniongelmien todennäköisyyttä. Kofeiini pitäisi jättää pois vähintään 7 tuntia ennen kuin menet nukkumaan.

Päivällisaika

Päivällisen ainekset voivat vaikuttaa siihen, miten nukut. Tummat lehtikasvikset, kuten lehtikaali ja pinaatti, ovat hyviä magnesiumin lähteitä ja magnesium puolestaan auttaa nukkumaan paremmin. Myös tonnikala ja saksanpähkinät voivat edistää hyviä yöunia.

Illalla

Harrasta sykettä nostattavaa liikuntaa illalla. Tutkimus on osoittanut, että jos kuntoilet 90 minuuttia ennen unille menoa, nukahdat nopeammin, heräät vähemmän yön aikana ja mielialasi on parempi.

Juuri ennen nukkumaan menoa

Kun olet siirtymässä makuuhuoneeseen, jätä puhelin toiseen tilaan. Puhelin on ensinnäkin häiriötekijä ja lisäksi siitä välittyvä sininen valo ei tee hyvää yöunille. Vaihda puhelimen herätyskello vanhanaikaiseen herätyskelloon.

Ennen kuin siirryt sänkyyn, ota myös hetki venyttelyä varten. Näin kehostasi vapautuu päivän aikana kertyneet jännitteet ja voit rauhoittaa mieltäsi samalla keskittyen hengitykseen venyttelyn aikana. Nukahtaminen voi sujua helpommin kevyen venyttelyn avulla.

Lähde: PureWow

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.