Myös lapsi kaipaa rentoutumista – ota nämä keinot avuksi harjoitteluun!

Kuva: Pixabay/Bezibear

Kiireinen ja hektinen elämänmeno ja ruutujen tuijottaminen nopeaan vaihtuvineen kuvineen eivät ole pelkästään aikuisten haaste, vaan koskettaa myös lapsia. Rentoutumiseen ja palautumiseen tuleekin raivata kalenterista erikseen tilaa, jolloin koko perhe voi viettää yhteistä aikaa.

On hyvä merkki, jos lapsi sanoo valittaa usein tekemisen puutetta. Se kertoo siitä, että perheellä on aikaa yhteiseen joutenoloon arkisen aherruksen ja kiireen keskellä.

Lapsilla on yleensä itsellään omia luontaisia keinoja rentoutumiseen ja he osaavat elää hetkessä ja olla läsnä. Siinä asiassa aikuisillakin on paljon opittavaa lapsilta. Mutta aivan kuten aikuisetkin, voivat lapsetkin kuormittua liikaa. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat nepsy-haasteelliset lapset, jotka kuormittuvat muita helpommin ja tarvitsevat paljon aikaa palautumiseen. Myös muutkin, kuin nepsylapset sitä kuitenkin tarvitsevat.

Joskus perheen arki voi olla liian hetkistä, kalenteri täynnä ohjelmaa sekä lapsi, joka tuijottaa liikaa ruutuja ja käy siksi ylikierroksilla. Tällöin on vanhempien tehtävä puuttua tilanteeseen ja varattava aikaa joutenololle ja yhteisiin iltoihin.

Keinoja lapsen kanssa rentoutumiseen ja palautumiseen

1. Uni

Uni on lapsen tärkein keino palautumiseen, joten sitä tulee vaalia. Lapsi tarvitsee unta yli kahdeksan tuntia yössä eli enemmän kuin aikuinen. Lapsi kehittyy ja kasvaa unen aikana.

2. Luonto

Luonnossa vietetty aika on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Luonnossa lapset pääsevät purkamaan ylimääräistä energiaansa. Luonnon helmassa koko perhe voi rentoutua ja keskittyä nauttimaan ympäristöstään kaikilla aisteillaan. Luonnossa vietetty aika tukee koko perheen hyvinvointia, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, sillä luonnossa mieli lepää rentoutuu ja virkistyy. Pehmeä ja monipuolinen alusta tarjoaa hyvät mahdollisuudet kuntoiluun ja leikkimiseen.

3. Aika ilman ruutuja

Koko perheen yhteisissä illoissa on tärkeintä pitää älylaitteet kiinni. Näin lapset saavat käyttää mielikuvitustaan ja keksiä muuta virkistävää tekemistä. Se on tärkeää lapsen kehittyville aivoille. Ruutuajan sijaan perhe voi lukea yhdessä tai pelata lautapelejä. Joskus perhe voi kokeilla vaikkapa askartelua tai leipomista.

4. Rentoutushetket

Lapsen kanssa kannattaa kokeilla joitakin aikuiselle suunnattuja, kevyempiä rentoutusharjoituksia. Kokeilkaa yhdessä hengitysharjoituksia, äänikirjan kuuntelua ja aistien rauhoittamista. Käykää läpi jokainen aisti yksi kerrallaan: kuunnelkaa nauhalta rauhoittavia luonnon ääniä, ihastelkaa kauniita kuvia, kokeilkaa tuoksukynttilää, silitelkää toisianne ja juokaa pillillä kylmää vettä. Näin jokainen aisti tulee käytyä läpi.

Osaako lapsesi rentoutua? Vietättekö koko perheen iltoja ilman älylaitteita?

Lähteet: Erityisvoimia, Neuvokas perhe, Parents in sport ja The Catalyst center

Teksti: Anne-Mari Valta

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)