Parisuhde voi olla joko voimavara tai ahdistuksen aiheuttaja

man and woman standing on brown field during daytime
Kuva: Mindy Sabiston

Parisuhde on parhaimmillaan onnellisuuden lähde ja arjen voimavara. Koska ihmissuhteisiin liittyvät voimakkaat tunteet, suhde voi joskus kääntyä myös energian tarjoajasta energian viejäksi. Jos puolisot yhdessä harjoittelevat keinoja päästä yli haastavista tilanteista ennen kuin tilanne pääsee tulehtumaan, on pahimmat karikot helpompi välttää.

Moni ihminen kohtaa henkisiä haasteita jossakin kohtaa elämänsä varrella. Kyseessä voi olla hetkellinen tilanne, kuten ero, haastava tilanne työpaikalla tai ihmissuhteissa, tai jokin muu henkistä painetta aiheuttava asia. Toisinaan kyseessä saattaa olla myös pidempiaikainen, hoitoa vaativa mielenterveydellinen ongelma.

Kaikissa ihmissuhteissa on henkisiä haasteita

Koska mielenterveyden eritasoiset ongelmat ovat nykyään suhteellisen yleisiä yhteiskunnassamme, ihmiset uskaltavat aiempaa helpommin myös puhua henkisistä haasteistaan. Tämä helpottaa niiden ihmisten tilannetta, jotka ovat aiemmin kokeneet mielenterveysongelmat häpeällisenä tai poikkeuksellisena. Mitä enemmän opimme näkemään nämä asiat poikkeavuuden sijasta normaalina elämään kuuluvana seikkana, sitä helpompi meidän on myös suhtautua läheisten mielenterveyshaasteisiin ja käsitellä omia haasteitamme niiden osuessa kohdalle.

Parisuhde on monille elämän merkittävin suhde, joka voi tärkeytensä vuoksi joko aiheuttaa stressiä tai toimia stressin lievittäjänä. Eräs hyvin toimiva keino stressin vähentämiseksi parisuhteessa on resilienssin kasvattaminen. Resilienssillä viitataan psyykkiseen selviytymiskykyyn ja sopeutumiseen muuttuvassa tilanteessa. Ensimmäinen askel resilienssin kasvattamiseen on tiedostaa, milloin ja millaisissa tilanteissa stressi yleensä ilmenee. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, miltä stressi tuntuu omassa kehossa. Mitä enemmän oppii tunnistamaan stressiin liittyviä tuntemuksia, sitä helpompi tilannetta on opetella hallitsemaan.

Voimakas tunnereaktio on usein automaattinen ja voi harmittaa jälkeenpäin

On tärkeää harjoitella olemaan reagoimatta niin voimakkaasti stressaavissa tilanteissa ja sen sijaan hyväksymään, että tilanne on hetkellisesti erilainen, kuin toivoisi. Harjoittelemalla tilanteeseen mukautumista huomaa, kuinka ajan kanssa on koko ajan helpompaa vastaanottaa yllättäviä asioita ilman, että pinna niin helposti palaa.

Sen sijaan, että räjähtää puolisolleen raivon vallassa, voi miettiä rauhallisemmin, minkä takia puoliso on toiminut itseä ärsyttävällä tavalla. Näin voi tehdä päätöksiä rauhallisessa mielentilassa sen sijaan, että suutuksissaan sanoo asioita, joita myöhemmin katuu.

Raivon vallassa huudettu “haluan erota!” voi jälkeenpäin harmittaa paljon sekä itseä että myös kumppania. Jos kerta toisensa jälkeen riidoissa toistelee eroon vihjaavia lauseita, se ei ole hyväksi parisuhteelle, vaan luo ainoastaan epävarmuutta, minkä seurauksena syntyy helposti uusia riitoja. Rauhallisuus ja mukautuvaisuus muuttuviin tilanteisiin ovat avaintekijöitä tilanteen hallitsemiseksi niin parisuhteessa kuin muissakin ihmissuhteissa ja elämän konfliktitilanteissa.

Lähde: Psychology Today

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.