Jos lapset ja nuoret tulevaisuudessa oppivat käyttämään googlen sijasta tekoälyä ongelmien ratkaisuissa, onko vaarana, että lasten kasvettua aikuisiksi he eivät enää osaa itsenäisesti pilkkoa ongelmia osiin ja ratkaista asioita itse?
Tekoälyn käyttö on yleistynyt viime kuukausina huimaa vauhtia. Vanhempien kannattaa pysyä kartalla lastensa tekemisistä ja siitä, kuinka lapsi käyttää erilaisia tekoälysovelluksia. Tekoälyn ennakoidaan pian syrjäyttävän perinteiset hakukoneet. Tämä merkitsee uudenlaista aikakautta monessa mielessä.
Tänä päivänä ihmiset ovat tottuneet käyttämään googlea ja muita hakukoneita erilaisten ongelmien ratkaisuun. Oli ongelma lähes mikä tahansa, googlesta löytyy vinkkejä ja vastauksia sen ratkaisemiseksi. Jos tekoälyn käyttö nousee tulevaisuudessa googlehakujen tilalle, ihmiset eivät enää joudu itse miettimään, kuinka ratkaista ongelmat käytännössä.
Sen sijaan, että syöttää täsmällisiä ongelmanratkaisuun liittyviä termejä hakukoneeseen, tekoälylle voi esittää ongelman yhdellä lauseella ja se hoitaa kaiken tarvittavan tiedon hankinnan. Hankkimansa tiedon avulla se muotoilee vastauksen käyttäjälle, jolloin pinnan alle jää suuri osa varsinaiseen ongelmanratkaisuun liittyviä vaiheita ja tietoa. Nämä erilaiset ongelman osa-alueet ja niihin liittyvä tieto jäävät näkymättömiin.
Tämä saattaa muodostua ongelmalliseksi siinä vaiheessa, kun pitäisi ymmärtää, kuinka ongelma tosiasiassa ratkotaan. Jos vastauksen saaminen ongelmaan ei enää edellytä sitä, että tiedostaa ja ymmärtää, minkä tyyppisiä kysymyksiä ja osa-alueita ongelma pitää sisällään, on vaarana, että lapsi kasvaessaan menettää kyvyn arvioida kriittisesti tekoälyn hänelle tarjoamia vastauksia.
Jos lapsi menettää kyvyn olla lähdekriittinen, hän joutuu luottamaan “sokeasti” tekoälyn tarjoamiin ratkaisuihin
Tekoälykin voi tehdä virheitä aivan kuten perinteinen hakukone. Perinteistä hakukonetta käyttäessä ihminen joutuu yhdistelemään tiedon eri palasia vastauksen saamiseksi. Mikäli tekoäly hoitaa pinnan alla tiedon palasten hankinnan, ihminen ei tule edes tietoiseksi siitä, minkälaisista pienistä tietolähteistä tekoälyn tarjoama vastaus on rakennettu. Näin hän ei kykene enää hahmottamaan, kuinka suuret kokonaisuudet rakentuvat pienemmistä osatekijöistä. Tällöin ymmärrys ympäröivän maailman erilaisista prosesseista heikentyy.
Vanhempien kannattaa seurata, miten lapsi käyttää tekoälyä. Lasta kannattaa rohkaista myös itse miettimään ratkaisuja ongelmiin ja pyytää tekoälyä pilkkomaan ratkaisu pienempiin palasiin ja selittämään lapselle taustatilanne sen jälkeen, kun tekoäly on tarjonnut ratkaisunsa. Näin lapsella säilyy paremmin kyky terveeseen lähdekriittisyyteen, mikä auttaa arvioimaan paremmin tekoälyn tarjoamien vastausten oikeellisuutta.
Teksti: Sonja
Ei vielä kommentteja