Myyjää haukkuva äiti opettaa lastaan toimimaan samoin

Myyjää haukkuva äiti opettaa lastaan toimimaan samoin
Kuva: engin akyurt

Ruuhkavuosien kiireen keskellä tulee joskus reagoitua asioihin myös epänormaaleilla. Jos asiakaspalvelija ärsyttää, väsynyt äiti ei aina jaksa miettiä kuinka tilanne olisi parasta hoitaa, vaan antaa turhautumisensa näkyä ja kuulua. Näin paha olo kuitenkin vain siirtyy ihmisestä toiseen ja lapsi oppii saman toimintatavan vanhemmaltaan. Näin kasvatat lapsestasi ymmärtäväisen!

Useamman kerran olen sivusta todistanut tilanteita, joissa kaupan kassalla vanhemmat ovat sättineet myyjää käyttäen sellaista kieltä, että sivullisellekin tulee paha mieli. Lapset ovat seisseet vierellä ihmettelemässä. Erään kerran kassalla oli uusi myyjä, joka oli vasta aloittanut työssään. Hänellä oli vierellään kokeneempi kollega neuvomassa. Ymmärrettävästi nuori myyjä toimi hitaammin ja teki joskus virheitä, niin kuin me kaikki teemme uutta asiaa opetellessamme.

Vanhempi tuli kassalle lapsensa kanssa. Uusi myyjä löi ostoksen väärin ja maksutapahtuma jouduttiin perumaan. Kokenut kollega neuvoi sivusta myyjälle, kuinka peruutus tulee tehdä. Vanhemman kärsivällisyys ei riittänyt odotteluun, vaan hän toi esille halveksuvan mielipiteensä nuoren myyjän taidoista ja totesi, että jos ei osaa kassaa käyttää, ei työtä pitäisi lainkaan tehdä.

Kukaan ei ole seppä syntyessään

Vanhemman mieleen ei selvästikään tullut, että jokaisen on aloitettava harjoittelu jostain. Nuori myyjä oli varmasti käynyt koulutuksen, mutta on eri asia käyttää kassaa takahuoneessa kuin tositilanteessa pitkän jonon edessä, suuren paineen alla. Nuoresta myyjästä näki, että hänelle tuli loukkaavista sanoista paha mieli, joka varmasti söi itsevarmuutta entisestään.

Tilannetta seuratessa harmitti huonosti käyttäytyvän vanhemman lasten puolesta. Lapsille vanhempi ja äiti on auktoriteetti, joka tekee aina asiat oikein. Jos äiti suhtautuisi suuttumisen sijaan ymmärtäväisesti aloittelevaa kassaa kohtaan, lapset oppisivat myös tämän inhimillisen suhtautumistavan.

Sama pätee myös tilanteisiin, joissa joku sanoo meille inhottavasti. Jos vastaamme takaisin samalla mitalla, lopputuloksena molemmille jää vain kurja olo. Lapsi saa myös tällöin vanhemmaltaan mallin, että vihaan kannattaa vastata vihalla. Jos kaikki toimivat näin, maailma täyttyisi vihaisista ihmisistä, koska kukaan ei edes yrittäisi ymmärtää toisia.

Joskus huonon käytöksen taustalla voi olla vaikea elämäntilanne tai kasvatus, jonka ihminen on saanut lapsuudenkodissaan. Tilanne usein vain eskaloituu, jos tällaiselle ihmiselle “vastaa samalla mitalla”. Jos sen sijaan säilyttää itse rauhallisuutensa, tämä voi rauhoittaa myös aggressiivista henkilöä.

Äiti voi opettaa lapsilleen, että toisen ihmisen huonon käytöksen ei tarvitse antaa pilata omaa päivää

Jos perheen vieressä esimerkiksi asuu ärsyttävä naapuri, kannattaa ottaa asiasta kaikki irti opetusmielessä omille lapsille. Naapurin haukkumisen sijasta voi lasten kanssa keskustella rakentavaan tyyliin, mitkä asiat voivat olla taustalla naapurin käytökseen. Näin lapset oppivat, kuinka tärkeää on tällaisen ihmisen kohdatessaan olla antamatta hänen vaikuttaa omaan henkiseen tasapainoon.

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *