Kuinka vanhempi voi oppia kärsivällisyyttä?

Kuinka vanhempi voi oppia kärsivällisyyttä?
Kuva: engin akyurt

Kun kotona asuu teinejä, vanhemman hermot ovat usein koetuksella. Varautumalla ennakkoon ongelmatilanteisiin, on mahdollista opettaa itselleen kärsivällisyyttä murrosikäisten myrskyisän arjen keskellä. Näillä strategioilla pääset alkuun kärsivällisyyden harjoittelussa!

Maltin menetys tapahtuu usein nopeasti. Monilla vanhemmilla tietyt triggerit saavat maljan vuotamaan ylitse aivan erityisen nopeasti. Näiden triggerien tunnistaminen on ensimmäinen askel itsehillinnän harjoittelussa. Kun olet ensin tunnistanut triggerisi, seuraava vaihe on varautua ennalta tilanteisiin, joissa niitä ilmenee.

Vanhempi, näin harjoittelet itsehillintää!

Ennaltasuunnittelun strategia

Jos olet usein väsynyt kotiin saapuessasi, saattaa tämä olla hetki, jolloin olet kaikkein ärtyisimmällä päällä. Väsyneenä malttinsa menettää helpommin kuin levänneenä. Jos havaitset, että riitatilanteita lasten kanssa tulee erityisesti saapuessasi kotiin, ennaltaehkäisyn strategiaan voi sisällyttää pienen hetken omaa aikaa välittömästi kotiin saapumisen jälkeen. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden huokaista hetken, käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet tai tehdä muita rentouttavia toimia, jotka signaloivat siirtymisestä työstä vapaa-ajan puolelle. Tämä auttaa usein mieltäkin rentoutumaan. Kun olet saanut pienen oman siirtymähetkesi, jaksat paljon paremmin kohdata kiukuttelevan lapsen tai teinin raivon.

Hetkessä toimimisen strategia

Voit tehdä jo ennalta päätöksen, että mikäli riitatilanne käynnistyy ja huuto alkaa, poistut tilanteesta ennen kuin tilanne eskaloituu liikaa. Jos teet päätöksen jo etukäteen, on suunnitelmaa helpompi noudattaa, kun riidan ollessa käynnissä. Voit todeta itsellesi, että nyt tilanne on sellainen, että on parasta peruuttaa ja vetää henkeä. Voit käyttää hetken hengitysharjoituksia tehden, jotka auttavat rentoutumaan. Monet kokevat hengitysharjoitukset rentouttavina ja rauhoittavina. Toisille toimii parhaiten pieni meditaatio- tai venyttelyhetki. Kun löydät oman tapasi rentoutua, voit käyttää pienen lepohetken siten kuin itsellesi on parasta.

Jälkiselvitys-strategia

Kun riitatilanne on lauennut, on hyvä käydä läpi yhdessä lapsen kanssa, mistä riita sai alkunsa ja olisiko tilanteen voinut hoitaa toisin. Jos koet reagoineesi liian voimakkaasti tilanteessa, nyt on hyvä hetki pyytää anteeksi lapselta. Lapsen on hyvä ymmärtää, että aikuisetkin voivat ylireagoida. Kuuntele myös lapsen näkemys tilanteesta ja kysy mielipidettä, miten asia kannattaisi selvittää seuraavalla kerralla siten, ettei tarvitse ajautua pahaan riitaan. Jälkiselvitys auttaa prosessoimaan tilannetta jälkeenpäin, hälventämään huonoa omaatuntoa ja pyrkimykseen välttää samankaltaisia tilanteita jatkossa.

Vanhempi, varaa aikaa itsellesi

On tärkeää pitää huolta omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Tämä auttaa kohtaamaan riitaisat tilanteet rauhallisemmin. Ruuhkavuosien aikana vanhempien on usein vaikeaa löytää aikaa itselleen, mutta haasteista huolimatta, oma aika kannattaa priorisoida. Tämä auttaa jaksamaan arjessa huomattavasti paremmin kuin tilanteessa, jossa on huomaamatta polttanut itsensä loppuun.

Lähde: Empowering Parents

Teksti: Sonja

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *