Joskus lapsi voi pahoittaa mielensä siitä, että esimerkiksi ystävän syntymäpäiväjuhlissa on ollut hienoja ohjelmanumeroita ja rekvisiittaa, jollaisia omissa juhlissa ei taloudellisista syistä voi olla. Kuinka vanhempi voi auttaa lasta ymmärtämään, että materia ja varallisuus eivät automaattisesti merkitse onnellisuutta?
Tänä päivänä ihmiset altistuvat jatkuvasti signaaleille, jotka vihjaavat omistamisen tekevän onnelliseksi. Televisiomainoksessa lapsen kasvoille leviää onnellinen hymy hänen saadessaan mainostetun tavaran. Toisen mainoksen taustalla kuuluu kaunis musiikki ja näytetään kuvia onnellisesta perheestä kaukomaan lomakohteessa. Toisinsanoen; annetaan siis ymmärtää, että mainostetun tavaran tai asian hankkimalla, seuraa onnellisuutta.
Koska joka puolella näkyy tämänkaltaisia mainoksia, lapsi tavallaan “ehdollistuu” pienestä pitäen sille, että tavara, raha ja asioiden omistaminen ovat tie onneen. Jos lapsi näkee, että hänen ystävillään on mainoksissa nähtäviä asioita, mutta hänen perheellään ei ole niihin varaa, tämä saattaa aiheuttaa onnettomuuden tunteita.
Lapselle on hyvä opettaa, ettei onni ole kiinni tavaroista
Vanhemmat voivat pyrkiä tasapainottamaan omistamisen ihanuutta julistavia signaaleja auttamalla lasta ymmärtämään, ettei onnellisuus yksiselitteisesti liity tavaran omistamiseen. Lapselle voi opettaa, että vaikkei ole rikas, onnellinen voi silti olla. Tällaisten asioiden opettaminen lapselle on eräs parhaimmista eväistä elämää varten, jonka vanhempi voi hänelle antaa.
Ei ole mitään takeita siitä, minkälainen taloudellinen tilanne lapsella tulee olemaan myöhemmässä elämässään. Tekoälysovellukset yleistyvät niin vauhdikkaasti, ettei kaikkiin töihin välttämättä enää tulevaisuudessa tarvita ihmistyöntekijää. Tämä tarkoittaa, että työpaikkoja saattaa mahdollisesti olla vähemmän tarjolla tulevaisuudessa. Tänä päivänä ei toki voida vielä tietää, minkälaiseksi tulevaisuuden yhteiskunta muotoutuu. Jos kuitenkin onnellisuuden kokemuksensa sitoo liian vahvasti siihen, kuinka paljon rahaa on tilillä tai minkälaisia asioita omistaa, on riski kokea onnettomuutta myöhemmin elämässä, jos ei onnistukaan saavuttamaan näitä tavoitteitaan.
Sen sijaan jos ihminen on oppinut löytämään henkisen tasapainon muiden keinojen avulla ja kokemaan onnellisuuden tuntemuksia liittyen erilaisiin asioihin kuin vain omistamiseen ja materiaaliin, tämä on äärimmäisen arvokas taito. Moni ruuhkavuosien keskellä elävä vanhempi tietää, että esimerkiksi luonnossa ajan viettäminen ja hiljentyminen ovat hyvin nautinnollisia asioita. Lapsellekin kannattaa opettaa, että onnellisuus voi löytyä metsäpolulla kävellessä, puita katsellessa, kasveja tutkiessa ja pienten eliöiden elämää seuratessa. Tällaisten pysähtymiskokemusten äärellä voi kokea suuria oivalluksia liittyen elämään.
Luonnon lisäksi moni saa mielenrauhaa myös meditaatiosta ja Mindfulness-tekniikoiden harjoittamisesta. Nämä kannattaakin ottaa osaksi rutiinia lapsen kanssa jo pienestä pitäen. Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta ja ohjeita siitä, kuinka erilaisia Mindfulness- ja meditaatiotekniikoita voi harjoitella pienten lasten kanssa. Tällaiset taidot ovat lapselle arvokkaita aikuisena. Ne voivat auttaa häntä löytämään onnellisuuden tunteita sellaisissakin tilanteissa, joissa hän kokee esimerkiksi taloudellista epävarmuutta.
Teksti: Sonja
Ei vielä kommentteja