Vaaditaanko nykylapsilta enemmän taitoja kuin aiemmin?

person in red shirt wearing black and gray headphones
Kuva: Compare Fibre

Nykymaailma on lapsille hyvin erilainen paikka kuin se maailma, jossa nykyvanhemmat viettivät lapsuutensa. Kun nykylasten vanhemmat olivat pieniä, esimerkiksi sosiaalista mediaa ei ollut vielä nykymuodossaan olemassa. Tänä päivänä lasten on hallittava monia taitoja selvitäkseen yhteiskunnassa.

Nykyään matkapuhelin on pieni tietokone, jonka käyttö edellyttää paljon tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka puhelimen eri osiot toimivat. Jos lapsi ei ymmärrä kunnolla puhelimensa toimintaa, on mahdollista joutua vaaratilanteisiin, jos lapsi huomaamattaan jakaa asioita, joita hän ei ole tarkoittanut jakaa.

Vanhemmat voivat rajoittaa lapsen puhelimen käyttöä, mutta viimeistään teini-iässä lapsi yleensä haluaa hallita puhelintaan yksin. Lapsen ja nuoren yksityisyyttä tulee toki kunnioittaa. Siinä vaiheessa, kun lapsi saa puhelimen omaan hallintaansa, olisi kuitenkin tärkeää, että hän ymmärtää puhelimen lukuisten toimintojen merkityksen. Erilaisia toimintoja on nykyään matkapuhelimissa niin paljon, että tämä voi välillä olla haastavaa.

Nykylasten on siis jo varsin nuorella iällä omaksuttava toisinaan monimutkaistakin teknistä tietoa, joka liittyy internetin toimintaan, eri laitteisiin ja tietojen jakamiseen verkossa sekä vastaaviin turvallisuuteen liittyviin seikkoihin. Ilman tällaista ymmärrystä lapsi ei pysty toimimaan turvallisesti verkossa. Jos ei täysin ymmärrä näitä asioita, saattaa tämä nostaa riskiä joutua erilaisiin ongelmatilanteisiin.

Jokaisella aikakaudella on omat haasteensa – myös lapsilla

Toisinaan kuulee mielipiteitä, että aiemmin lasten oli opittava erilaisia taitoja kuin nykyään, mutta että määrällisesti ero ei välttämättä ole suuri. On tietyssä mielessä totta, että aikakausia ei voi suoraan verrata toisiinsa ja jokaisella aikakaudella on omat haasteensa. Tästä huolimatta jos vertaa nykyaikaa entisaikaan, on selvää, että nykyaikana ihminen tarvitsee suurta määrää erilaisia taitoja pelkästään arjesta selviytymiseen, siinä missä entisaikaan selviytymiseen riitti pienemmän taitotyökalupakin hallinta.

Digilaitteiden käyttö ja internetissä sekä somemaailmassa toimiminen edellyttävät suuren tietomäärän omaksumista jo varhaisesta iästä lähtien. Jos lapsi ei osaa navigoida digimaailmassa sujuvasti, hänen on vaikeaa vanhempana toimia yhteiskunnassa ja hoitaa asioitaan. Lapset ovat onneksi usein varsin tehokkaita oppijoita, jotka kykenevät omaksumaan monesti jopa vanhempiaan nopeammin monia digilaitteisiin ja digimaailmaan liittyviä asioita.

Medialukutaito on ratkaisevan tärkeää, jotta ihminen osaa analysoida saamaansa tietoa

Nykyaikana valeuutisten ja tekoälyn esiinmarssin aikakaudella myös lasten medialukutaito on äärimmäisen tärkeää. Tämäkään taito ei synny itsekseen, vaan vaatii suuren määrän opettelua. Lapsen tulee esimerkiksi osata tunnistaa, millainen uutislähde on luotettava.

Esimerkiksi keskustelupalstoilla levitetyt tiedot eivät usein ole tarkkoja. Silti moni ihminen uskoo foorumeilla lukemansa asiat ja jakaa niitä eteenpäin faktoina. Näin väärä tieto pääsee leviämään. Jotta väärän tiedon leviämistä voidaan hillitä, uuden sukupolven medialukutaidon tulee olla hyvällä mallilla. Tässä vanhemmat voivat myös auttaa lastaan opettamalla tätä arvioimaan eri uutislähteiden luotettavuutta.

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.