IL: Lapset jäivät pois koulusta väkivaltaisen oppilaan takia

white table with black chairs
Kuva: MChe Lee

Iltalehdessä uutisoitiin alakoululuokasta, jonka oppilaita on jäänyt kotiin luokassa tapahtuvan väkivallan takia. Koulu ei oppilaiden vanhempien mielestä ollut heidän lapsilleen turvallinen ympäristö. On surullista, että joissakin oppilaitoksissa on jouduttu tilanteeseen, jossa vanhempia pelottaa päästää lapsiaan kouluun.

Artikkelissa erään poisjääneen oppilaan isä kertoo, että yksi luokan oppilaista on toistuvasti väkivaltainen muita oppilaita kohtaan. Isä toteaa ongelman jatkuneen jo noin vuoden ajan. Hän kertoo olleensa yhteydessä useisiin viranomaisiin, mutta yhteydenotot eivät ole johtaneet konkreettisiin toimiin. Isälle on sanottu, ettei ole olemassa paikkaa, jonne kyseinen väkivaltainen oppilas voitaisiin laittaa. Isä sanoo selvittäneensä itsenäisesti asiaa ja saaneensa selville, että erityisluokkapaikkoja olisi kyllä tarjolla.

Isä kertoo, että koulu on todennut, ettei se aloita kyseisen väkivaltaisen oppilaan erottamisprosessia, koska prosessi kestää niin kauan. Isä ihmettelee tätä suuresti. Koulun rehtori puolestaan kertoi Ylelle, että hänen mielestään kysymys lasten turvallisuudesta on aiheellinen ja että tilanne on ollut haasteellinen ja pidemmän aikaa. Rehtori kuitenkin toteaa, että mitään radikaalia turvallisuustilanteen heikentymistä ei ole tapahtunut ainakaan koulun näkemyksen mukaan.

Isän mielestä on kummallista, että vanhemmat ovat ylipäätään joutuneet tällaiseen tilanteeseen, jossa lapsia ei uskalla päästää kouluun väkivallan pelon takia, sillä koulun pitäisi olla kodin jälkeen turvallisin paikka lapselle. Hän kertoo keskustelevansa oman lapsensa kanssa päivittäin siitä, mitä koulussa on tapahtunut.

Koulua on aiemmin totuttu pitämään turvallisena paikkana

Viime aikoina monet opettajat ovat kertoneet eri medioissa tilanteen koululuokissa huonontuneen selkeästi verrattuna aiempaan. On surullista, että koulu on muuttunut turvallisesta opinahjosta paikaksi, jossa lapset saavat pelätä kiusaamista ja toisinaan jopa väkivaltaa. Joillakin oppilailla ei enää tunnu olevan samankaltaista kunnioitusta opettajaa kohtaan kuin lapsilla on aiemmin ollut. Moni opettaja on viime vuosina kuvaillut, kuinka oppilaat esimerkiksi kuvaavat opettajia kännyköillä oppituntien aikana yrittäen samalla provosoida heitä toimivaan tavoilla, jotka näyttäisivät pahalta videolla.

Jokainen voi kuvitella, kuinka stressaavalta tuntuu, jos itseä videoidaan tällä tavoin omalla työpaikalla. Onkin ymmärrettävää, että moni opettaja suhtautuu positiivisesti ajatukseen siitä, että kännykät kiellettäisiin oppitunneilla. Sen lisäksi, että niitä voidaan käyttää opettajan kuvaamiseen, niiden avulla voidaan tehdä myös paljon muuta haittaa.

Esimerkiksi kiusaaminen on nykyään paljon helpompaa kuin aiemmin, koska kiusata voi myös somessa. Kiusatun ilkkuminen esimerkiksi sellaisissa someryhmissä, joihin kiusattua ei ole kutsuttu liittymään mukaan, mutta johon kuuluvat lähes kaikki muut luokalla olevat lapset, on surullisen yleistä.

Koululla on vain rajalliset mahdollisuudet puuttua kiusaamisen juurisyihin. Suuri vastuu on myös lasten varsinaisilla kasvattajilla. Vanhempien kannattaakin pyrkiä pysymään kartalla siitä, miten heidän lapsensa kohtelee muita lapsia koulussa, jotta he voivat tarvittaessa opastaa lastaan sen suhteen, kuinka toisia kohdellaan hyvin.

Lähteet: Iltalehti ja Yle

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.