Näistä merkeistä tunnistat huijarisyndrooman!

Kuva: Pexels/ Andrea Piacquadio

Huijarisyndroomasta kärsivällä on ajatusvääristymä, jonka mukaan hän ei usko omaan osaamiseensa. Sen sijaan hän luulee olevansa kelvoton aivan kaikessa mitä tekee, varsinkin työelämässä. Kuinka tunnistaa huijarisyndrooma ja millaiset ihmiset siitä eniten kärsivät?

Huijarisyndroomasta kärsivällä on synkkä salaisuus omasta osaamisestaan, jonka hän pelkää paljastuvan joku päivä pomolle, opettajalle, ystävälle tai sukulaiselle. Hän voi esimerkiksi kuvittella saaneensa hyvän työpaikan vain, koska hänellä oli onnenkantamoista.

Huijarisyndroomasta kärsii erityisesti ihmiset, jotka vaativat itseltään paljon. Tällaisia ovat usein esimerkiksi korkeastikoulutetut naiset. Huijarisyndroomasta kärsivä on todellisuudessa erittäin lahjakas ja taitava, sekä saavuttanut kykyjensä vuoksi elämässä paljon hienoja asioita. Silti hän luulee huijaavansa kaikkia, koska ei itse usko omiin kykyihinsä.

Huijarisyndrooma voi juontaa juurensa lapsuuden perheeseen, jossa lapsia on kohdeltu eriarvoisesti. Toisen sisaruksista on saatettu kertoa olevan älykkö ja toisen ei. Huijarisyndrooma voi myös johtua tietynlaisesta persoonallisuudesta. Esimerkiksi ihmiset, jotka ovat taipuvaisia perfektionismiin tai vaativat itseltään paljon, kärsivät siitä helpommin. On myös huomattu, että sosiaalisen ahdistuneisuuden ja huijarisyndrooman välillä on yhteys. Ilmiö on yleisempää introverttien keskuudessa.

Huijarisyndrooma oireilee monin eri tavoin. Ihminen saattaa ylisuorittaa. Hän voi myös sabotoida omia menestymisen edellytyksiä ja haukkua itseään, jotta ehtisi tehdä sen ennen muita. Huijarisyndroomasta kärsivä selittää omia onnistumisia itsestä riippumattomilla tekijöillä kuten, että työtehtävät olivat helppoja tai kokeessa satuttiin kysymään juuri oikeita kysymyksiä.

Huijarisyndroomasta kärsivällä on monia pelkoja, joista pahin on paljastumisen pelko. Hän kuvittelee, että lopulta kaikki huomaavat sen, kuinka taitamaton ja tietämätön hän on. Huijarisyndroomasta kärsivän on mahdotonta ottaa vastaan myönteistä palautetta.

Keinoja päästä eroon huijarisyndroomasta

1. Tunnista huijarisyndrooma

Se, että saat itsesi kiinni huijarisyndroomasta, on jo puoli voittoa, koska siitä alkaa eheytyminen. Kun ymmärrät, mistä on kyse, sinun on helpompi puuttua ajatusvääristymiisi ja huonoihin toimintatapoihisi.

2. Dokumentoi onnistumisesi

Tämä keino saattaa kuulostaa hassulta, mutta se todellakin toimii. Ota avuksesi päiväkirja, tee puhelimeen muistio tai tiedosto, johon kirjaat omat saavutukset. Kirjaa ylös myös pienetkin onnistumiset. Dokumentoinnin avulla voit tarkastella jälkikäteen, kuinka paljon itseasiassa osaat ja missä kaikessa olet onnistunut. Siitä voi olla suuri apu heikkona hetkenä, kun moitit itseäsi ja huijarisyndrooma meinaa ottaa sinusta vallan.

3. Muuta sisäinen puhe

Kiinnitä huomiota siihen, millä tavoin puhut itsellesi ja itsestäsi. Mikäli huomaat arvostelevasi itseäsi ja mitätöiväsi onnistumisiasi, muista että kyseessä on oma ajatusvääristymä ja oikeasti olet hyvä tyyppi ja taitava työntekijä. Jatkuvan kritisoimisen sijaan, pyri olemaan itseäsi kohtaan rohkaiseva ja hyväksy itsesi sellaisena, kuin olet. Käännä oma sisäinen puhe positiivisemmaksi. Siinä voivat auttaa huomion kiinnittäminen omaan sisäiseen puheeseen, päiväkirjan pitäminen ja meditointi.

4. Tunteiden säätelyn harjoitteleminen

Huijarisyndroomasta kärsivä kokee usein häpeän, ulkopuolisuuden ja syyllisyyden tunteita. Niitä kannattaa yrittää opetella tunnistamaan ja nimeämään. Joten kysy itseltäsi tilanteeseen sopivia kysymyksiä ja opettele käsittelemään tunteitasi yksi tunne kerrallaan. Tunteiden säätelyssä auttaa itsensä kuunteleminen, havainnointi ja tunteen äärelle pysähtyminen.

5. Vahingollisen toiminnan muuttaminen

Huijarisyndroomasta kärsivänä sinun tulisi opetella sanomaan ei ja vastaanottamaan apua. Lakkaa ylisuorittamasta asioita ja tavoittelemasta täydellisyyttä. Opettele vastaanottamaan myönteistä palautetta. Kohtaa omat vaikeat pelkosi, kuten epäonnistumisen ja menestymisen pelot. Käsittele niitä kaikella rakkaudella.

Toimintatapojaan voi muuttaa pikku hiljaa asia kerrallaan. Kiireenkin keskellä tulisi pysähtyä oman tekemisen äärelle ja tehdä asioita toisin kuin ennen. Voi kokeilla esimerkiksi sietämään epäonnistumisen tunteita uuden harrastuksen parissa.

6. Paljasta huijarisyndrooma

Tärkein tehtäväsi on rikkoa hiljaisuus ja paljastaa synkkä salaisuutesi eli kertoa ääneen esimerkiksi ystävälle, pomolle tai terapeutille siitä, että sinulla on taipumusta epäillä omaa osaamistasi.

Kun avaat suusi, katoaa syndrooma ainakin hetkellisesti, koska se menettää otteensa. Asian esille ottamisen jälkeen saat todennäköisesti vielä entistä enemmän positiivista palautetta tekemisistäsi ja onnistumisistasi. Se on hyvää lääkettä huijarisyndroomasta kärsivälle.

7. Hanki ammattiapua

Joskus huijarisyndroomasta kärsivä tarvitsee psykoterapiaa päästäkseen eroon ajatusvääristymistä ja vuosien aikana kehittyneistä huonoista toimintatavoista. Mikäli huijarisyndrooma häiritsee työelämääsi ja ihan jokapäiväistä arkielämääsi, ota yhteyttä lähimpään terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon, joka ohjaa sinut eteenpäin ja kirjoittaa tarvittaessa lähetteen psykiatrian puolelle.

Onko sinulla huijarisyndrooma? Miten voisit helpottaa sitä?

Lähteet: Bolde, Evermind, Hyvä terveys

Teksti: Anne-Mari Valta

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.