Haittaako nuorena aloitettu salitreeni lapsen kehitystä?

a young boy lifting a barbell in a gym
Kuva: Marvin Cors

Nykyään kuntosalilla voi nähdä toisinaan hyvinkin nuoria lapsia vanhempiensa kanssa harjoittelemassa. Voiko lapsen kehitykselle olla haittaa, jos hän aloittaa voimaharjoittelun hyvin nuorella iällä?

Ilta-Sanomissa kerrotaan 10-vuotiaasta Neosta, joka on aloittanut kuntosalilla treenaamisen seitsemänvuotiaana. Neon isä, joka itsekin harrastaa voimanostoa, kertoo valmentavansa poikaansa henkilökohtaisesti. Neon epävirallinen ennätys penkkipunnerruksessa on 40 kiloa, kun poika itse painaa 36 kiloa. Tulos on todella kovaluokkainen kymmenvuotiaalle pojalle. Maastavedossa Neo kertoo nostaneensa parhaimmillaan kahden toiston sarjan 80 kilolla.

Artikkelissa kerrotaan isän ja pojan treenaavan salilla myös leuanvetoa, vatsaliikkeitä ja muita perinteisiä kehon tukiliikkeitä. Leuanvedossa Neon ennätys on 30 toistoa. Neon isä kertoo, että ei ole kohdannut salilla poikansa kanssa harjoitellessaan arvostelua muilta salikävijöiltä. Päinvastoin ihmiset ovat ihastelleet yhdessä harjoittelevaa isää ja poikaa. Isä toteaa, että Neolla on salietiketti hallussa ja että he käyttäytyvät harjoitellessaan kuin kaksi aikuista.

Aiemmin nuoren lapsen voimaharjoitteluun on suhtauduttu eri tavalla

Jyväskylän yliopistossa liikuntalääketieteen lehtorina toimiva Eero Haapala kertoo Ilta-Sanomien artikkelissa, että lasten voimaharjoitteluun suhtaudutaan nykyään eri lailla kuin aiemmin. Aiemmin on ajateltu, että saliharjoittelu voisi häiritä lapsen pituuskasvua eikä kuntosaliharjoittelua suositeltu ennen murrosikää. Suositus on perustunut Haapalan mukaan virheellisiin käsityksiin.

Haapala puhuu aiheesta artikkelissa yleisellä tasolla. Hän toteaa, että turvallisesti tehtynä ja ohjeistettuna kuntosaliharjoittelu voi enemmänkin tukea lapsen normaalia kasvua ja olla terveellistä. Hän jatkaa kuitenkin, että ennen vastusharjoittelun aloittamista lapsella pitäisi olla liikunnallista ja “motorista taitoa” taustalla.

Haapalan mukaan lapsuuden harjoittelusta voi olla hyötyä murrosiässä suorityskyvyn parantumisen muodossa. Jos lapsi on jo nuorena aloittanut harjoittelun, hänen lihaksensa ja hermostonsa ovat tottuneet harjoitteisiin siinä vaiheessa, kun murrosiässä lihaskasvu kiihtyy. Voimaharjoittelun perustekniikoiden opettelusta lapsuudessa on siis hyötyä myöhemmin.

Harjoittelussa tulee noudattaa varovaisuutta

Neon isä toteaa, että liika on toki liikaa kaikessa. Jos tekniikka on huonoa, keho ei sitä kestä, oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen. Hänen mukaansa Neon iässä on tärkeintä opetella tekniikat ja myöhemmin kehon testosteronituotannon voimistuessa painojen määrää voi helpommin kasvattaa tangossa, kun tekniikkapuoli on kunnossa.

Isä kertoo Neolla olevan muitakin harrastuksia kuntosaliharjoittelun lisäksi. Näihin lukeutuvat muun muassa mäkihyppy, motocross, jalkapallo, judo sekä lukuisat muut lajit. Isä toivoo, että jokin näistä lajeista jäisi pojalle harrastukseksi aikuisikään asti.

Koko Neon perhe on urheilullinen ja yhdessä touhutaan paljon. Isä myös huolehtii, että lepopäiviä tulee pidettyä. Neon koulu sujuu hyvin ja hän lukee paljon. Isä toteaa, että harrastuksissa mennään lasten ehdoilla. Treenejä voidaan siis hyvin jättää väliin, jos lasta väsyttää tai tulee tärkeää menoa esimerkiksi kavereiden kanssa.

Onko teidän perheessänne harrastettu paljon urheilua jo pienestä pitäen?

Lähde: Iltasanomat

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)