Lukeminen on tärkeä taito kasvavalle lapselle. Tänä päivänä viihde-elektroniikka usein kiinnostaa lapsia enemmän kuin kirjojen lukeminen. Kuinka vanhemmat voivat kannustaa lastaan lukemisen pariin, kun älylaitteet kilpailevat lapsen huomiosta?
Pienet lapset rakastavat kuunnella satuja ja tarinoita, joita aikuiset heille lukevat. Innostuneisuus kannustaa lasta opettelemaan itsekin lukemaan, jotta hän voi sukeltaa tarinoiden kiehtovaan maailmaan. Kun lapsi kasvaa, älylaitteet ja viihde-elektroniikka alkavat kilpailla perinteisten kirjojen kanssa, jolloin lapsen mielenkiinto lukemiseen voi vähentyä.
Koulussa lasten on usein luettava tietty määrä kirjoja ja vanhemmat voivat myös pyrkiä rauhoittamaan tietyt hetket kotona lukemiselle kannustaakseen lasta innostumaan kirjoista. Jos lapsi kokee lukemisen pakollisena, tällä voi kuitenkin olla päinvastainen vaikutus kuin vanhemmat toivovat. Lapsi saattaa alkaa jopa inhoamaan lukemista, jos kokee, että häntä siihen pakotetaan. Jos hänelle on syntynyt tällainen tunne lapsuudessa, hän saattaa jättää lukemisen kokonaan siinä vaiheessa, kun alkaa itse päättämään ajankäytöstään.
Lukeminen avaa monia ovia
Jos lapsi haluaa esimerkiksi akateemiselle uralle, on hyvä lukutaito ja aito kiinnostus kirjojen kautta saatavaan tietoon usein edellytys uralla etenemiseen. Jo peruskouluvaiheessa hyvä lukutaito on tarpeellista myös muiden kuin kirjalliseen ilmaisuun liittyvien aineiden opiskelussa. Lukeminen ja lukutaito auttavat myös lasta ja nuorta kiinnittymään paremmin ympäröivään yhteiskuntaan. Jos lapsen lukutaito on heikko, hän on monessa mielessä heikommassa asemassa kuin lapset, joiden lukutaito on parempi.
Vanhemmat voivat auttaa lasta oppimaan nauttimaan lukemisesta
Jos lapsi oppii yhdistämään positiivisia tunteita lukemiseen, hän tulee todennäköisemmin jatkamaan lukemista myös myöhemmin elämässään. Vanhemmat voivat auttaa lasta synnyttämään positiivisia mielleyhtymiä liittyen lukemiseen.
Eräs tehokkaimmista keinoista saada lapsi kiinnostumaan lukemisesta on lukea hänelle ääneen. Lukemisesta kannattaa tehdä sosiaalinen aktiviteetti sen sijaan, että lapsi mieltää sen eristyksissä tapahtuvaksi toiminnaksi. Näin lukeminen samalla vahvistaa lapsen ja hänelle läheisten aikuisten suhdetta. Lukemistapahtuman tulisi olla hauska, interaktiivinen ja herättää lapsessa uteliaisuuden tunteita kuulemaansa sisältöä kohtaan.
Myös vanhemmalle lapselle kannattaa lukea senkin jälkeen, kun hän on oppinut lukemaan itse. Kuunnellessaan vanhemman lukemaa tarinaa lapsi voi keskittyä vain tarinaan ja antaa mielikuvituksensa lentää. Vanhempi voi myös tehostaa lapsen positiivista kokemusta eläytymällä tarinaan äänensävyllään ja olemuksellaan. Tämä lisää lukuelämyksen voimakkuutta ja voi osaltaan ylläpitää lapsen kiinnostusta kirjoihin ja lukemiseen.
Lapsen kanssa kannattaa keskustella kirjoista
Varsinkin jos vanhempi lukee nuoremmalle lapselle, lukemisen aikana voi välillä pysähtyä ja keskustella lapsen kanssa äsken luetusta sisällöstä. Lasta voi pyytää esimerkiksi arvailemaan, miten tarina etenee jatkossa jonkin jännittävän kohdan jälkeen. Lapselle voi myös osoittaa yhteyksiä tarinan, todellisen maailman ja lapsen oman elämän välillä.
Verywell Family- sivustolta voi lukea lisää vinkkejä, kuinka lasta voi kannustaa lukemaan enemmän.
Lähde: Verywell Family
Teksti: Sonja