Ovatko halut kadoksissa? – 5 toimivaa keinoa naisen avuksi

Kuva: Pexels/ Gantas Vaičiulėnas

Naisen haluttomuus on monivivahteinen ilmiö. Seksuaaliseen halukkuuteen vaikuttavat monet emotionaaliset, hormonaaliset, psykologiset, biologiset, sosiokulttuuriset sekä parisuhteeseen liittyvät tekijät. Noin 7–12 prosenttia suomalaisista naisista kärsii seksuaalisesta haluttomuudesta, jonka he kokevat haittaavan elämäänsä. Kuinka seksuaalista halukkuutta voisi lisätä? Listasimme viisi toimivaa keinoa.

Biologisiin tekijöihin kuuluvat esimerkiksi hormonihäiriöt, sairaudet, lääkkeiden aiheuttamat sivuvaikutukset ja unen puute. Psykologiset tekijät ovat henkilöön itseensä kohdistuvia seikkoja. Joillakin seksuaalinen halukkuus voi olla synnynnäisesti joko voimakasta tai heikompaa.

Negatiivinen oma kehonkuva voi heikentää seksuaalista halukkuutta. Toisaalta, jos henkilöllä on positiivinen kehonkuva, voi se lisätä haluja. Sama koskee itsetuntoa eli esimerkiksi heikolla itsetunnolla varustetulla henkilöllä on usein alentunut seksuaalinen halukkuus.

Henkilön saama kotikasvatus ja koulutus vaikuttavat haluihin. Jos henkilö on saanut seksuaalikielteisen kasvatuksen, on riskinä alentunut seksuaalinen halu. Aiemmin koetut traumat vaikuttavat kielteisesti seksuaaliseen halukkuuteen.

Sosiokulttuurisiin tekijöihin liittyviä seikkoja ovat esimerkiksi ympäristön suhtautuminen seksuaalisuuteen ja erilaiset seksuaalimyytit. Esimerkki tälläisestä haitallisesta myytistä on, että nainen on passiivisempi osapuoli, eikä kaipaa nautintoa samalla tavalla kuin mies.

Parisuhteeseen liittyvät asiat voivat lisätä tai vähentää seksuaalista halukkuutta. Jos kumppaneiden halut ja toiveet eivät kohtaa tai parisuhteessa on ollut uskottomuutta, voi se vaikuttaa naisen haluihin vähentävästi. Sen sijaan mikäli parisuhteessa on paljon yhteisiä myönteisiä kokemuksia, samanlainen arvomaailma, sekä unelmat, lisäävät ne seksuaalista halua.

Viisi toimivaa keinoa, joilla lisätä halukkuutta

1. Omien tarpeiden ja toiveiden tutkiminen

Naisen kannattaa tutkiskella itseään selvittääkseen omat tarpeensa ja toiveensa sekä sen, mikä saa hänet kiihottumaan. Voit fantasioida tai ottaa avuksesi eroottista materiaalia. Joskus kumppaneiden väliset tarpeet ja toiveet eivät kohtaa, jolloin asiasta on syytä käydä avointa ja rehellistä keskustelua.

2. Leikkimielisyys ja flirttailu

Varsinkin pitkässä parisuhteessa elämä rutinoituu ja näin voi käydä myös seksielämälle. Sen takia arjen kiireidenkään keskellä ei tulisi unohtaa leikkimielisyyttä ja flirttailua. Kun flirttailua on pitkin päivää, niin illalla halut ovat huipussaan. Jos vielä muistaa makuuhuoneen puolella kokeilunhalun ja leikkimielisyyden, tulee seksistä vapautuneempaa ja monipuolisempaa.

3. Kommunikaation parantaminen

Kaiken A ja O on hyvä kommunikaatio kumppaneiden välillä, niin arjessa kuin makuuhuoneessa. Se pitää sisällään toisen aktiivisen kuuntelemisen, omien toiveiden ja tarpeiden ääneen sanottamisen, molemminpuolisen kunnioituksen sekä avoimuuden ja uskalluksen. Kumppanilta kannattaa kysyä rohkeasti ja suoraan, mitä hän toivoo ja haluaa. Kumppaniaan tulisi muistaa kehua päivittäin. Kauniit sanat ja teot parantavat itsetuntoa, tuovat hyvää mieltä, ja muistuvat mieleen myös makuuhuoneessa.

4. Läheisyys

Kumppaneiden ei tulisi unohtaa arjessaan fyysistä kontaktia toiseen, sekä kaikenlaista läheisyyttä. Niitä ovat halaukset, suukot, hyväily, silittely ja kosketus ohimennen. Ilman niitä ei todennäköisesti ole seksuaalista halukkuutta. Kaiken kosketuksen ei tulisi kuitenkaan johtaa aina seksiin, vaan läheisyyttä tulee olla muutenkin parisuhteessa.

5. Itsensä rakastaminen

Kaikki lähtee siitä, että nainen pystyy rakastamaan itseään juuri sellaisena kuin hän on. Se ei ole itsekkyyttä, vaan terveellistä ja välttämätöntä, mikäli nainen haluaa, että seksuaalinen halukkuus palaa hänen elämäänsä. Itsevarmuus ja onnellisuus lisäävät viehättävyyttä ja tekevät naisesta rohkeamman sängyssä. Itsensä rakastamiseen liittyy myös omasta terveydestä huolehtiminen. Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio, sekä riittävä määrä monipuolista liikuntaa lisäävät seksuaalista halukkuutta.

6. Itsetyydytys

Itsetyydys on tärkeä taito elämässä. Jos ei koskaan tutki itseään ja kehoaan sekä tunnustele, mistä tykkää, ei toiveitaan ja tarpeitaan osaa kertoa myöskään kumppanilleen. Itsetyydytys voi olla myös hyvinvointiteko, siinä missä vaikkapa terveellinen ruokavalio ja liikunta. Itsetyydytyksen tärkeys korostuu sinkkunaisella. Se voi olla itsensä hellimistä ilman painetta orgasmista tai toisaalta ison O:n opettelemista.

7. Ammattiapu

Joskus haluttomuuden taustalla on sellaisia syitä, jotka vaativat ammattiavun puoleen kääntymistä. Ammattilaisia, jotka voivat auttaa ovat esimerkiksi tavallinen terapeutti, psykoterapeutti, tai erilaiset seksuaaliterapeutit ja -neuvojat. Parisuhteessa olevat saattavat tarvita parisuhdeterapiaa.

Mitkä seikat vaikuttavat seksuaaliseen halukkuuteesi? Miten voisit lisätä seksuaalista halukkuuttasi?

Lähteet: Askel terveyteen, Riina Katainen, Seksuaaliterveysklinikka ja Terveyskirjasto

Teksti: Anne-Mari Valta

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.