Leikin ja ilon kautta matematiikan osaajaksi? Tästä on kyse

boy in gray crew neck t-shirt reading book
Photo by Jessica Lewis

Matematiikka ja laskento voivat olla haastavaa opeteltavaa lapselle. Lapsen matemaattista itseluottamusta voi kuitenkin rakentaa hauskoillakin tavoilla, kuten oululaisessa koulussa tehdään.

Luokanopettaja Nina Ågren lähestyy matematiikan opettamista muutenkin kuin kirjallisten tehtävien kautta: hänen tunneilla käytetään monenlaisia apuvälineitä, kuten erikokoisia ja -värisiä palikoita. Ågren tunnetaan myös nimellä Sataope, jonka alla hän julkaisee matematiikan opetusvideoita YouTubessa. Videoiden avulla lapsi voi oppia matematiikkaa ilolla ja toiminnallisesti.

Ågrenin mukaan lapselle on ensin rakennettava perusta, jonka varaan matematiikan opinnot nojaavat myös myöhemmin koulutaipaleen aikana. On osattava ykköset, kympit ja sataset. Tämän perustan rakentamiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja opetuksen on oltava Sataopen mielestä riittävän toiminnallista ja konkreettista.

”Kun lapset tulevat kouluun, heidän matematiikan taitonsa ovat keskenään hyvin erilaiset. Opetuksessa on tärkeää pystyä tasoittamaan näitä eroja niin, että kaikilla olisi käytössään samat palikat ja edellytykset oppia”, Oulun alueella sijaitsevassa Kiiminkijoen koulussa työskentelevä Ågren kertoi sanomalehti Kalevalle.

Ågrenin mielestä jokaisen lapsen tulisi saada oppia itselleen parasta tahtia tiukkojen luokkakohtaisten tavoitteiden sijaan. Lapset ovat yksilöitä ja he voivat oppia sekä omaksua matematiikkaa monenlaisilla tavoilla. Luokassa on tärkeä ylläpitää oppimisen iloa ja kannustavaa ilmapiiriä, jotta kaikki voivat rohkeasti kokeilla tehtävien ratkaisua eikä heidän tarvitse pelätä epäonnistumista.

Matematiikkaa yhdessä lapsen kanssa

Sataope-Ågren suosittelee aikuisia pyrkimään selvittämään, mitä lapsi oikeasti ajattelee, jos matematiikka tuottaa lapselle vaikeuksia. Hän kehottaa näyttämään, johdattelemaan ja kysymään, miten lapsi tuli saamaansa lopputulokseen. Konkreettiset apuvälineet voivat tehdä tästä helpompaa.

”Matemaattisen itsetunnon kannalta on tärkeää, että oppilas kokee osaavansa asiat. Matematiikasta voidaan puhua ja sitä voidaan tehdä yhdessä. Se vähentää ahdistusta”, Ågren sanoi Kalevalle.

Ågren nosti Kalevan haastattelussa esiin matematiikan oppimisen kolme tärkeää asiaa. Ne ovat:

  1. lukumäärät 0–9: Lapsen on hyvä oppia alusta saakka tunnistamaan lukumäärät 0–9 automaattisesti.
  2. konkretia: Kaikki lukumäärät 0–9 on hyvä oppia sujuvasti kokonaisuuksina, jotka koostuvat kahdesta osasta. Esimerkiksi viidestä löytyvät osat 5 ja 0, 4 ja 1 sekä 3 ja 2.
  3. kymmenjärjestelmä: Kun lukumäärät 0–9 osataan erilaisina yhdistelminä, on aika oppia kymppiparit.
    10-järjestelmä ja kymmenen täyttyminen konkretisoidaan eri tavoilla. Esimerkiksi munakennossa, tikkulaskimessa, lukujunalla. Kymmenylityksen ja sujuvan laskemisen oppiminen vaatii kaikki nämä edelliset.

Ågrenin tekemiä Sataope-videoita voi hyödyntää vapaasti. Sataopen kotisivuilla on myös matematiikkaa lapsille -blogi. Näihin tutustumalla yhdessä lapsen kanssa, voi lapsen matemaattinen itsetunto vahvistua. Sataopen materiaalista voi olla hyötyä myös silloin, jos vanhempi itse ei osaa auttaa lastaan matematiikassa. Ruuhkavuodet on aiemmin julkaistussa artikkelissa antanut myös vinkkejä hauskoista tavoista, joilla harjoitella numeroita lapsen kanssa.

Lähde: Sataope, Kaleva

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.