Näin säilytät treenimotivaation vielä tammikuun jälkeenkin

Kuva: Pexels/ Andres Ayrton

Joulun jälkeen olo voi olla kovin turvonnut ja ähky. Mielessä siintää tulevan kesän rantakunto. Sen vuoksi kuntosalit täyttyvät vuodenvaihteen jälkeen uusista treenaajista. Tutkimusten mukaan alle 10 prosenttia saa ylläpidettyä treenimotivaatiota parin kuukauden jälkeen. Miten säilyttää treenimotivaatio koko vuoden?

1. Aloita pienin askelin

Fysioterapeutin ja ryhmäliikuntavastaavan Riina Jänkälän mukaan suurin ongelma uudenvuodenlupauksissa on se, että treenaajat lähtevät tekemään liian isoja muutoksia kerralla. Mikäli ei ole aiemmin omistanut salikorttia, voi suuri treenimäärä tuntua aluksi valtavan raskaalta ja olla shokki niin kropalle kuin mielellekin. Sen takia onkin tärkeä aloittaa pienin askelin ja oman kuntotasonsa mukaisesti. Kannattaa muistaa olla itselleen armollinen ja pitää aluksi treenikerrat maltillisina.

2. Aseta tavoitteet

Aseta itsellesi sopivat ja realistiset tavoitteet, jotka kuitenkin haastavat sinua riittävästi. Osta treenimerkintöjä varten oma kalenteri. Kirjaa ylös edistymisesi ja seuraa sitä.

3. Etsi sinulle sopiva laji

On tärkeää löytää itsellesi mieluinen ja kropallesi sopiva laji. Voit myös kokeilla useamman eri lajin yhdistelmää. Näin saat vaihtelua treeneihin. Se sopii erityisesti niille, jotka tuntevat kyllästyvänsä nopeasti.

4. Suunnittele treenit etukäteen

Älä yritä treenata yhdellä kertaa koko kroppaa, vaan keskity muutamaan pääliikkeeseen. Näitä liikkeitä voivat olla esimerkiksi kyykky, maastaveto, kulmasoutu ja penkkipunnerrus. Sen rinnalle voit valita muutaman muun eristävämmän liikkeen, joissa hyvin kohdistetusti haetaan vain yhtä lihasryhmän osaa. Tällaisia ovat esimerkiksi hauiskääntö tai vipunosto. Liikepankkiin jää vielä tällöin liikkeitä, joita voit hyödyntää myöhemmin, jotta saat vaihtelua treenikiertoon sekä lihaksille erilaista ärsykettä. Näin ollen lihasten kehitys ei jää junnaamaan paikalleen.

5. Muistuta itseäsi liikunnan hyvistä puolista

Liikunnasta on tutkitusti paljon hyötyä. Noista hyvistä puolista kannattaakin muistuttaa itseään silloin, kun treenimotivaatio on kadoksissa.

6. Vertaistuki

Soita ystävällesi, joka on innokas liikkuja ja lähtee lenkille säällä kuin säällä. Voit purkaa ystävällesi tunteitasi mahdollisesta huonosta treenimotivaatiostasi samalla, kun treenaatte. Sopikaa ystävän kanssa seuraavasta treenikerrasta etukäteen, joko yksin tai yhdessä.

7. Personal trainer

Jos et jaksa yksin pohtia viikon treenejä ja treenaaminen takkuaa, niin ota avuksi ammattilainen eli personal trainer. Hyödynnä ryhmäliikuntatunteja, jotka ammattilainen on suunnitellut etukäteen. Saat myös lisää motivaatiota yhdessä treenaamisesta.

Mikä motivoi sinua treenaamaan? Otatko nämä vinkit käyttöösi?

Lähteet: Anna, British Vogue, Iltalehti, Kuntokeskus pro

Teksti: Anne-Mari Valta

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.