Rentoutumisen taito on nykymaailmassa erittäin hyödyllinen. Aikuisten lisäksi myös lapset saattavat ahdistua helposti, jos he eivät kykene rauhoittumaan kiireen keskellä. Toisinaan lapset keksivät itse luovia tapoja rentoutua. Yhdeksänvuotiaiden koulupoikien loistava oivallus “rentoutumisvälitunnista” on tästä hyvä esimerkki.
Kiireisessä maailmassa moni aikuinen kärsii stressin aiheuttamista ahdistusoireista. Myös lapset voivat stressaantua ja kärsiä samankaltaisista oireista. Jos lapsi oppii tunnistamaan stressaantuneen olotilan ja toimimaan noina hetkinä tavoilla, jotka auttavat häntä rentoutumaan, tästä on hänelle paljon hyötyä.
Lapset voivat itse keksiä keinoja rentouttaa itseään koulussa
Ylen artikkelissa kerrotaan Jyväskyläläisestä koulusta, jonka neljäsluokkalaiset oppilaat keksivät itse itselleen oivallisen ja tehokkaan rauhoittumiskeinon. Eräs pojista taustoittaa “rentoutumisvälituntia”, joka tälläkin hetkellä on koulussa käytössä. Poika kertoo olleensa tovereineen hieman levoton tunnilla. Hän oli tunnin jälkeen ystäviensä kanssa mennyt kysymään koulun kasvatusohjaajalta, voisivatko he mennä välitunnin ajaksi nukkumaan hänen huoneeseensa. Näin alkoi “rauhoittumisvälituntien” käytäntö.
Nykyään pojat käyvät yhtenä päivänä viikossa rauhoittumisvälitunnilla kasvatusohjaajan huoneessa. Huone on sisustettu viihtyisästi ja pojat osaavat ottaa välitunnin aikana myös pienet päiväunet. Eräs pojista kertoo, että lepohetken jälkeen on helpompaa keskittyä esimerkiksi matematiikan tunnilla ja laskeminen sujuu helpommin.
Poikien kekseliäisyys on loistava esimerkki siitä, että lapset kykenevät itse keksimään luovia keinoja auttaakseen itseään rauhoittumaan ja rentoutumaan, jos heille vain antaa tähän mahdollisuuden. Jos vanhemmat havaitsevat lapsensa olevan stressaantunut, lapselta voi kysyä, tuleeko hänelle itselleen mieleen keinoja, jotka voisivat parhaiten auttaa häntä rentoutumaan. Vanhemman tuki on toki tärkeää lapsen opetellessa tunnetaitoja, mutta lapsella saattaa myös itsellään olla paljon tähän liittyviä luovia ajatuksia, jotka kannattaa ilman muuta hyödyntää.
Jos lapsen opettaja koulussa tai päiväkodissa kertoo lapsen olevan levoton, vanhempi voi yhdessä lapsen kanssa miettiä kotona, mitä lapsi voisi tehdä koulussa tai päiväkodissa, jos levoton olo alkaa vallata mieltä. Lapsella voi jo valmiiksi olla mielessään ajatuksia, joista voi yhdessä vanhemman kanssa työstää erilaisia taktiikoita, joita lapsi voi kokeilla stressaavan tilanteen osuessa kohdalle. Tällainen tunnetaitojen opettelu yhdessä vanhemman kanssa on lapselle hyvin hyödyllistä.
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea harjoitellessaan tunnetaitoja
Ylen artikkelissa apulaisprofessori Tuija Aro painottaa, että ei riitä, että aikuinen ohjeistaa sanallisesti lapselle, kuinka tunnetaitoja käytetään. Lapsen täytyy saada harjoitella taitoja yhdessä aikuisen kanssa sellaisessa ympäristössä, jonka lapsi kokee turvalliseksi. Aro toteaa lapsen tunteiden säätelytaitojen olevan vasta kehittymässä ja siksi on tärkeää, että aikuiset varmistavat lapselle psyykkisesti ja fyysisesti turvallisen ympäristön.
Ylen artikkelista voi lukea lisää koulupoikien itselleen kehittämästä rauhoittusmisvälitunnista ja asiantuntijoiden näkemyksistä nykylasten kuormitusasteesta.
Lähde: Yle
Teksti: Sonja
Ei vielä kommentteja