Yle: Lasten päivystyksessä otetaan koekäyttöön etätyökalu

Kuva: Pexels/Pavel Danilyuk

Jonottaminen lääkärin vastaanotolle sairastuneen lapsen kanssa tulee jokaiselle vanhemmalle tutuksi. Omaa vuoroa odottaessa kuluu usein tovi, jos toinenkin, mutta tulevaisuudessa jonot saattavat lyhentyä uuden etätyökalun ansioista.

Alle 7-vuotiaiden lasten äkillisten sairauksien hoidon tarpeen arvioinnissa on otettu käyttöön uusi etäarviointijärjestelmä Lapin hyvinvointialueella, kertoo Yle. Child screen -järjestelmällä pyritään siihen, että lasten vakavat sairaudet havaittaisiin entistä nopeammin ja perheiden ei tarvitsisi enää jonottaa päivystyksessä kipeiden lasten kanssa.

”Pystytään katsomaan turvallisesti, laajempaan tietoon perustuen, että nyt ei ole välttämätöntä tulla turhaan tänne jonottamaan, vaan tilannetta voidaan seurata kotona”, järjestelmän kehittämisessä ollut Lapin keskussairaalan entinen lastentautien ylilääkäri Pekka Valmari kertoo Ylen haastattelussa.

Etätyökalu toimii niin, että vanhemmat täyttävät ensin hyvinvointialueen verkkosivuilla kyselylomakkeen ja sitten he soittavat lastensairauksien puhelinpäivystykseen. Verkkokysely toimii pohjana, minkä avulla puhelinpäivystäjän on tarkoitus saada nopeasti kattava käsitys lapsen tilanteesta.

”Hoitaja näkee visuaalisesti värikoodien avulla heti suurin piirtein, missä vakavuusluokassa mennään vanhemman arvion mukaan”, Valmari sanoo ja vertaa luokittelua liikennevaloihin, joissa järjestelmä poimii ensin punaiset, eli kriittisimmät vastaukset.

Vanhempi voi olla järjestelmän kautta yhteydessä päivystykseen jo illan tai yön aikana, jos ei ole aivan varma siitä, kuinka kiire hoidon saamisella on. Ylen mukaan verkkokyselyssä lapsen oireet käydään laajasti läpi ja esitetään myös sellaisia tarkentavia kysymyksiä, joita puhelussa ei voida syystä tai toisesta esittää.

Ei korvaa normaaleja neuvolakäyntejä

Etäarviointijärjestelmää on kehitetty vuodesta 2016 lähtien. Järjestelmä on tarkoitettu nimenomaan päivystyksellisiin ja akuutteihin lasten sairauksiin, eli se ei korvaa normaaleja neuvola- tai vastaanottokäyntejä. Lisäksi kiiretilanteissa arviointia ei suoriteta: varsinaista kyselyä pääsee täyttämään vasta, kun on vastannut kohtiin, jotka paljastavat, jos tilanne on vakava.

”Jos vastaa yhteenkään niistä kysymyksistä kyllä, niin silloin ohjelma ilmoittaa, että nyt teidän täytyy ottaa yhteyttä hätäkeskukseen”, Valmari selventää.

Verkkokyselyn pohjalta tehtävä arviointi lapsen tilanteesta takaa perusteellisen tilannekuvan, joka voi auttaa myös paljastamaan mahdolliset sairauksien esioireet. Valmari muistuttaa, että joskus harvoin vakavissa sairauksissa hoitoon tullaan liian myöhään.

”Tämä arviointitapa parantaa mahdollisuuksia, että tauti tulee ammattilaisten tietoon ajoissa”, hän sanoo Ylelle.

Tulevaisuudessa käyttöön muuallakin?

Child screen -järjestelmä on otettu koekäyttöön Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä, jossa sitä on alun perin kehitettykin. Lapin keskussairaalan nykyinen lastentautien ylilääkäri Antti Härmä kertoo, että sairaalassa kovasti toivotaan, että järjestelmästä saadaan paljon hyötyä.

”Että saisimme lapset oikea-aikaisesti hoidon piiriin ja auttaisimme perheitä arvioimaan, milloin pitää tulla päivystykseen”, hän täsmentää.

Uutta järjestelmää pilotoidaan normaalin päivystystoiminnan rinnalla lisänä, jota asiakkaat voivat halutessaan hyödyntää. Sitä ei siis ole pakko käyttää, vaan päivystykseen voi olla yhteydessä suoraan soittamallakin.

Järjestelmää testataan käytössä puoli vuotta ennen kuin Lapin hyvinvointialue päättää, otetaanko se vakikäyttöön. Ylen mukaan tulevaisuudessa järjestelmää voitaisiin hyödyntää myös muualla Suomessa.

Lähde: Yle

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)