Näiden vinkkien avulla autat vauvaa nukkumaan paremmin!

baby's gray knit hat
Kuva: Minnie Zhou

Moni vanhempi tuskailee vauvan nukkumiseen liittyvien pulmien kanssa. Jos vauvan uni ei ole määrältään tai laadultaan riittävää, voi tämä haitata sekä vauvan että vanhemman elämää monella tavalla. Näiden vinkkien avulla voit auttaa 7-12 kuukauden ikäistä vauvaa nukkumaan paremmin.

Riittävä ja hyvälaatuinen uni on elintärkeää sekä lapselle että aikuiselle. Unenpuutteella voi olla monenlaisia haitallisia vaikutuksia niin vanhemman omaan jaksamiseen kuin myös vauvan elämänlaatuun. Epätoivoon ei kuitenkaan kannata vaipua, jos vauva nukkuu huonosti.

Näiden vinkkien avulla voit parantaa vauvan unenlaatua

Opettele tuntemaan vauvasi yksilöllinen unentarve

Riittävä uni edesauttaa lapsen kehitystä monin tavoin. Riittävästi nukkuvan vauvan oppiminen ja muistitoiminnot tehostuvat, henkinen ja fyysinen terveys vahvistuvat ja vauvan yleinen elämänlaatu on parempaa kuin tilanteessa, jossa unimäärä jää liian vähäiseksi.

AASM:n (American Academy of Sleep Medicine) mukaan 4-12 kuukauden ikäinen lapsi tarvitsee keskimäärin 12-16 tuntia unta vuorokaudessa. Yön aikainen uni voi olla kestoltaan keskimäärin 11 tuntia, minkä lisäksi lapsi nukkuu päiväunia noin 2-3 kertaa päivässä. Vauvat ovat kuitenkin yksilöitä. Vanhemman on hyvä opetella tuntemaan, mikä määrä unta on optimaalinen omalle vauvalle.

Läheinen suhde vanhempaan vaikuttaa positiivisesti vauvan nukkumiseen

Läheinen suhde vanhempaan rentouttaa vauvaa ja auttaa häntä nukkumaan paremmin. Kun iltarutiinit toistuvat aina samanlaisina ja niihin sisältyy kiireetöntä, rauhallista aikaa yhdessä vanhemman kanssa, tämä lähentää vauvaa ja vanhempaa entisestään ja auttaa vauvaa rentoutumaan ennen nukahtamista.

Tee makuuhuoneesta turvallinen ympäristö vauvalle

Kun vauva alkaa liikkua enemmän, on tärkeää, että hänen nukkumaympäristönsä on turvallinen. Vauvan läheisyydestä kannattaa poistaa kaikki sellaiset tavarat, joihin hän voi tarttua ja jotka voivat vaarantaa hänen turvallisuutensa. Tällaisia voivat olla vauvan ulottuvilla olevat verhot, taulut tai muut vastaavat esineet. Myös terävät kulmat kannattaa peittää esimerkiksi pehmeällä vaatteella.

Opeta vauva nukkumaan omassa sängyssään

Välillä vauva saattaa nukahtaa muualle kuin sänkyynsä, mutta on hyvä pääsääntöisesti pyrkiä siiihen, että hän nukahtaisi omaan vuoteeseensa. Johdonmukaisuus auttaa vauvaa oppimaan, että nukkuminen tapahtuu sängyssä vanhemman sylin sijasta.

Auta painajaisia näkevää lasta rauhoittumaan

Lapsi voi alkaa näkemään painajaisia jo noin kuuden kuukauden ikäisestä lähtien. Jos lapsi on nähnyt painajaisen, hän voi herätä itkien ja hänen voi olla vaikeaa nukahtaa uudestaan. Vanhempi voi auttaa lasta rauhoittumaan olemalla tämän lähellä ja lohduttamalla. Lapsen huoneessa voi myös tarvittaessa pitää himmeää yövaloa.

Pyri ymmärtämään, mistä vauvan uniongelmat pohjimmiltaan johtuvat

Tietyt tilanteet ja arjen tapahtumat voivat vaikuttaa vauvan unirytmiin haitallisesti. Kun vanhempi oppii tunnistamaan nämä tilanteet, hän voi paremmin varautua niihin jo ennalta.

Jokainen vauva on yksilö ja siksi unirytmikin vaihtelee vauvojen välillä. Kun vanhempi tuntee vauvansa unirytmin ja tähän vaikuttavat tekijät, tämä auttaa suunnittelemaan päivän muut toiminnot vauvan nukkumisaikojen ympärille.

Lähde: Parents

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)