Kannusta lasta kirjoittamaan myös käsin!

a person writing on a piece of paper with a pen
Kuva: Hannah Olinger

Lapset ja nuoret joutuvat kirjoittamaan käsin harvemmin kuin aiemmin. Nykyään ”käsin kirjoittamisesta” puhuttaessa saatetaan usein tarkoittaa kynällä kirjoittamisen sijasta digilaitteen näppäilyä. Moni nuori myös käyttää kirjoittamisen sijasta ääniviestejä tai sanelee viestit erilaisten aplikaatioiden avulla. Vanhempien kannattaa rohkaista lapsia ja nuoria ylläpitämään myös perinteistä kynällä kirjoittamisen taitoa.

Nykyvanhemmat ovat eläneet lapsuutensa ja nuoruutensa aikana, jolloin pikaviestisovelluksia ei käytetty läheskään samassa mittakaavassa kuin nykypäivänä. Myöskään puheen tekstiksi kääntäviä applikaatioita ei vielä juurikaan ollut tavallisen kansan saatavilla. Koska ihmiset kirjoittivat enemmän, kirjoitustaito pysyi monilla jatkuvan käytön takia parempana kuin nykynuorilla. Nykyään moni lapsi ja nuori ei jaksa kirjoittaa pitkiä viestejä, vaan viestii ystävilleen parin sanan tai lauseen pituisilla pikaviesteillä, joissa voi olla paljon kirjoitusvirheitä. Pikaviestin ulkoasusta ei välttämättä välitetä samalla tavalla kuin esimerkiksi ”virallisemman” tuntuisesta sähköpostista.

Toiset lapset ja nuoret eivät kirjoita paljon edes älylaitteilla, vaan käyttävät mielummin laitteiden saneluominaisuuksia. Jos lapsi on tottunut sanelemaan viestinsä ja kuuntelee muiden hänelle lähettämät viestit ääniviesteinä, hän saattaa ylipäätään nähdä kirjoitettua tekstiä harvemmin kuin sellainen lapsi, joka viestii myös itse kirjoittamalla.

Toki lasten ja nuorten välillä on tässä suhteessa paljon eroja. Toiset kykenevät ilmaisemaan itseään mainiosti myös kirjallisesti, vaikkeivät itse kirjoitakaan paljon. Toisten kohdalla kuitenkin taidon käyttämättömyys näkyy taidon heikentymisenä. Tämän takia vanhempien kannattaakin rohkaista lastaan kommunikoimaan ääniviestien sijaan myös kirjoittamalla, varsinkin silloin, jos vanhempi havaitsee heikkouksia lapsen kirjoitustaidossa. Käsin kirjoittaminen riittävän usein on tärkeää, jotta taito pysyy yllä.

Käsin kirjoittamista tuli aiemmin harjoiteltua kouluissa nykyistä enemmän

Ennen älylaitteita käytännössä kaikki kirjoitettiin koulussa käsin. Digiaikaan siirtymisen jälkeen kouluissa yhä harjoitellaan myös käsin kynällä kirjoittamista, mutta usein tehtävät tehdään suoraan läppärillä tai tabletilla käyttäen tekstinkäsittelyohjelmia. Tämän seurauksena jotkut lapset käytännössä kirjoittavat koko kouluaikanaan käsin niin vähän, että taidosta ei pääse muodostumaan rutiinia.

Jos käsin ei ole kirjoittanut paljon, käsialasta saattaa toisinaan olla hyvin vaikeaa saada selvää. Joskus lapsi tai nuori ei itsekään jälkeenpäin pysty lukemaan omaa käsialaansa. Jos opettajakaan ei sitä pysty lukemaan, voi olla vaikeaa esimerkiksi arvioida, mitä lapsi tai nuori on vastannut kokeessa, jossa kirjoitetaan käsin. Myös muissa tilanteissa voi olla ongelmallista, jos jälkeenpäin ei pysty enää luotettavasti tulkitsemaan käsin kirjoitettua tekstiä.

Lapsia ja nuoria kannattaakin rohkaista ylläpitämään myös käsinkirjoitustaitoaan, vaikka heistä joskus saattaakin tuntua, että tämä taito ei nykypäivänä ole hyödyllinen. Taitoa saattaa kuitenkin tarvita yllättävissä tilanteissa.

Millaisia hyviä käytännön vinkkejä sinä antaisit vanhemmille, jotka haluavat kannustaa lapsiaan kirjoittamaan enemmän käsin?

Teksti: Sonja

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.