“Armovitosilla” läpi peruskoulusta ei ole lapsen etu

boy in gray and red hoodie reading book
Kuva: Michał Parzuchowski

Peruskoulun päästötodistusta ei pitäisi antaa lapselle, jolla ei ole vaadittuja taitoja. Silti käytännössä saattaa käydä niin, että lapsi pääsee peruskoulusta läpi niin sanotusti “armovitosilla” ja saa todistuksen, vaikka hän ei hallitse vaadittuja taitoja. Tämä ei ole kenenkään etu, kaikkein vähiten lapsen itsensä.

Jos nuoren haaveena on ammatti, jossa tarvitaan esimerkiksi matemaattista osaamista, on peruskoulussa hankittu pohjatieto edellytys sille, että kykenee omaksumaan uusia matemaattisia taitoja myöhemmissä opiskeluissa. Mikäli nuorella on ollut tavoitteena jo pienestä pitäen ammatti, jossa hän tietää matemaattisten taitojen olevan tärkeitä, hän on usein motivoitunut opiskeluun jo peruskoulussa, joka on tärkeä etappi matkalla unelma-ammattia kohti.

Kaikilla nuorilla ei kuitenkaan ole selkeitä tulevaisuudenhaaveita ja suunnitelmia jo peruskoulussa, vaan haaveet selkiintyvät vasta myöhemmin. Jos nuori ei koe tarvitsevansa esimerkiksi matemaattista laskutaitoa elämässään, motivaatio opiskeluun voi olla heikkoa tai pahimmillaan kokonaan hukassa.

Heikot perustaidot asettavat nuoret eriarvoiseen asemaan

Matemaattisten aineiden opettajien liiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Martta Hakamies kertoo Iltalehden artikkelissa olevansa huolissaan nuorista, jotka yrittävät tehdä koulussa mahdollisimman vähän. Hänen mukaansa peruskoulussa, ammattikoulussa ja lukiossa on oppilaita, joiden osaaminen jää todella heikoksi. Nämä oppilaat yrittävät tehdä niin vähän kuin mahdollista. Hakaniemen mukaan on suuri karhunpalvelus päästää tällaiset oppilaat läpi niin sanotuilla “armovitosilla”.

Uutisointi Pisa-tulosten laskusta on kirvoittanut runsaasti keskustelua syistä, joiden takia tulokset ovat laskeneet niin voimakkaasti. Hakaniemi on sitä mieltä, että monet eri syyt vaikuttavat tilanteeseen. Hän mainitsee elämän viihteellistymisen ja älypuhelimet eräinä syinä, jotka ovat heikentäneet lasten keskittymiskykyä.

Lapsen päästäminen läpi peruskoulusta “armovitosilla” ei auta lasta

Jos peruskoulun päästötodistuksen saa vaikka perustaitoja ei ole hallussa, yhteiskunta odottaa nuoren hallitsevan taitoja, joita hänellä käytännössä ei ole. Vaikka luokalle jääminen ei ole kenenkään toive, on se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin päästää lapsi luokalta “armosta”. “Armovitosten” antaminen tekee hyvin todennäköisesti lapsen tulevaisuudesta paljon vaikeampaa.

Jos peruskoulusta juuri ja juuri läpi päässeen nuoren matematiikan taidot ovat hyvin heikot, hänen on hyvin vaikeaa pysyä mukana opetuksessa myöhemmin korkeammilla tasoilla. Martta Hakamies vertaa tilannetta henkilöön, joka ei ole urheillut kymmeneen vuoteen ja ajattelee tekevänsä kerralla kymmenen vuoden treenit. Tämä ei luonnollisestikaan onnistu. Samalla tavalla nuori, joka on pyrkinyt tekemään mahdollisimman vähän peruskoulussa ja on läpäissyt koulun pääosin “armovitosilla”, saattaa myöhemmin yrittää saada opiskelutovereitaan kiinni. Käytännössä tämä on kuitenkin hyvin haastavaa ja usein jopa mahdotonta, jos nuoren taidot ovat hyvin heikot.

Lähde: Iltalehti

Teksti: Sonja

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.