Opettaja jyrähtää yhdestä vanhempien tavasta – ”Emmekö jaksa?”

white table with black chairs
Kuva: MChe Lee

Koululaiset ovat aloittaneet kesälomansa, mutta koulumaailman tavat puhuttavat vielä. Opettajat ovat nostaneet haastatteluissa esiin vanhempien tavan, jonka vaikutukset voivat olla lapsen oppimisen ja elämässä pärjäämisen kannalta haitaksi.

Kaksi viidestä (40 %) rehtorista on arvioinut, että oppilaiden valmius jatko-opintoihin on heikentynyt viime vuosien aikana, kertoo MTV Uutiset. Tieto perustuu MTV Uutisten ja Suomen Rehtoreiden tekemään rehtorikyselyyn, johon vastasi toukokuussa noin sata koulua alakouluista lukioihin.

Vantaalaisen Steinerkoulun rehtori Jarno Paalasmaa kommentoi kyselyn tuloksia ja totesi MTV Uutisille, että koulukulttuurissa vaatimustaso on laskenut, koska yhteiskunnassa kasvatuksessa on yleisesti laskenut se, mitä oppilailta vaaditaan. Samalla Paalasmaa kertoi kantavansa huolta siitä, millaista nykyajan vanhemmuus on Suomessa.

”Aikuisuus ja vanhemmuus on tietyllä tavalla ohentunut. Kouluun tulee yhä enemmän lapsia, jotka eivät ole tottuneet kunnioittamaan aikuisia eivätkä tekemään asioita, jotka ovat itselle epämiellyttäviä”, hän sanoi MTV Uutisille ja lisäsi, että oppiminen ei tapahdu itsesään, vaan usein se vaatii itsensä ylittämistä ja epämiellyttävääkin tekemistä.

Paalasmaan mukaan kehitys näkyy kouluissa niin, että opettajilla on kovempi työ motivoida oppilaita. MTV Uutisten haastattelussa hän lähettikin terveisiä koteihin:

”Olisi hyvä, että lapsilla olisi ollut kotonakin jotain sääntöjä, joita pitää noudattaa.”

”Kyllä opettajaa turhauttaa”

Paalasmaan haastattelun innoittamana eräs opettaja on ottanut yhteyttä MTV Uutisiin ja nostanut tapetille vanhempien tavan tehdä asioita lastensa puolesta. Esimerkkinä hän kertoi, miten koulussa oli päätetty lähteä käymään koulun ulkoisessa kohteessa koulupäivän alkajaisiksi ja vanhemmille oli ehdotettu, että nuoret tulisivat itse yleisillä kulkuneuvoilla kohteeseen.

Ehdotuksellaan opettajat pyrkivät siihen, että nuorten omatoimisuus lisääntyisi ja se saisivat onnistumisen tunteita siitä, että ottavat itse vastuun ja toimivat. Lopputulos oli kuitenkin muuta: vanhemmat olivat närkästyneet opettajille ja toivatkin koululaiset itse kohteeseen autoilla.

”Kotona ei jaksettu vaatia, auttaa ja ennakoida, jotta tällaisia askeleita yläkoululainen kasvaisi ottamaan. Mutta helpompaa oli heittää aamulla lapsi autolla kohteeseen, kuin että lapsi olisi omatoimisesti päässyt paikalle. Kyllä opettajaa turhauttaa”, hän sanoi MTV Uutisille.

”Itsekin vanhempana mietin, että miksi me curlaamme? Miksi emme vaadi? Emmekö jaksa? Onko helpompaa laittaa roskat roskiin kuin vaatia lasta ne sinne laittamaan? On”, hän lisäsi.

Aikuisten käytös kummastuttaa

MTV Uutisten haastattelussa nimettömänä pysyttelevä opettaja ihmettelee, miksi aikuiset toimivat mainitulla tavalla.

”Mitä me vanhemmat pelkäämme? Miksi emme uskalla vaatia? Pelkäämmekö, että lapset hylkäävät meidät? Vanhempien ei tule tyytyä olemaan lapsiensa kavereita, sillä me saamme ja meidän pitää olla kasvattavia isiä sekä äitejä”, hän totesi.

Opettajan mielestä tällainen toimintamalli ohjaa lasta saamaan, ei tavoittelemaan. Vanhemmat eivät auta lasta ottamaan selvää, vaan tyytyvät kertomaan. Opettaja selvensi ajatusta kiipeilyvertauskuvalla: lapsi nostetaan puuhun sen sijaan, että häntä kannustettaisiin kiipeämään sinne. Lopputulos on MTV Uutisten mukaan katastrofi.

”Huolehdimme vierihoidolla lapsemme invalideiksi”, opettaja täräyttää, mutta muistuttaa myös, että hirsi löytyy opettajienkin silmistä.

”Myös opettajat syyllistyvät vaatimustason laskemiseen ja oppilaiden puolesta tekemiseen. Ongelma on siis laaja. on siis turha syyllistää vain koti-koulu-asetelmaa. Tämä on yhteinen haaste, joka voidaan ratkaista ainoastaan yhteistyöllä”, hän päätti.

Lähteet: MTV Uutiset rehtorikyselyn tuloksista, rehtorin haastattelu ja opettajan haastattelu

Teksti: Miia

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.