HS: Lukiolaistyttöjen somen käyttö huolestuttaa

woman holding red and silver can
Kuva: Tim Mossholder

Some kuuluu nuorten maailmaan ja siellä vietetään runsaasti aikaa. Uuden tutkimuksen valossa lukiolaistyttöjen somessa käytetyn ajan pituus on yhteydessä muun muassa huonompaan kehonkuvaan ja korkeampaan ahdistuksen tasoon. Vanhempien kannattaa pyrkiä jo pienestä pitäen opastamaan lapsiaan käyttämään aikaansa myös muunlaisiin harrasteisiin jatkuvan älylaitteiden käytön sijaan.

Moni vanhempi pohtii huolissaan erilaisia älylaitteisiin liittyviä kysymyksiä. Vanhempaa saattaa esimerkiksi mietityttää, onko liiallisella ruutuajalla negatiivinen vaikutus hänen lapseensa, mikä on sopiva määrä ruutuaikaa päivässä ja kuinka hän ylipäätään kykenee vaikuttamaan lapsensa älylaitteiden käyttötapoihin?

Vastaukset näihin kysymyksiin eivät aina ole yksiselitteisen helppoja. Monissa perheissä käydään kiivaita väittelyitä siitä, onko vanhemmilla ylipäätään oikeutta pyrkiä kontrolloimaan lastensa älylaitteiden käyttöä. Jos nuorelle on jo päässyt kehittymään riippuvuussuhde sosiaaliseen mediaan, hänen voi olla hyvin vaikeaa suostua rajoittamaan älylaitteiden käyttöä vanhempien toiveiden mukaisesti. Riitojen seurauksena ilmapiiri kotona voi päästä joskus tulehtumaan pahasti.

Somessa käytetyn ajan pituudella havaittiin olevan yhteys lukiolaistyttöjen ahdistuksen tasoon

Helsingin Sanomissa kerrotaan tuoreesta tutkimuksesta, jossa havaittiin hälyttäviä seikkoja lukiolaistyttöjen sosiaalisen median käytöstä. Havaintojen mukaan joka kuudennella tutkimukseen osallistuneella lukiolaistytöllä täyttyivät mahdollisen sosiaalisen median riippuvuuden kriteerit.

Tutkimuksen havaintojen mukaan lukiolaistyttöjen päivittäin somessa käyttämän ajan pituus oli yhteydessä huonompaan kehonkuvaan ja korkeampaan ahdistuksen tasoon. Sosiaalisen median riippuvuuden havaittiin lisäksi olevan yhteydessä lisääntyneeseen väsymykseen, voimakkaampiin yksinäisyyden tunteisiin ja alhaisempaan mielialaan.

Sosiaalisen median riippuvuus myös korreloi nuorten oman terveyden kokemuksen kanssa siten, että oma terveys koettiin huonompana. Lisäksi sosiaalisen median parissa vietetty päivittäinen aika oli tutkimuksen mukaan yhteydessä alempaan peruskoulun päättötodistuksen keskiiarvoon.

Nuorten ruutuajan määrän säätely voi vähentää pahaa oloa

Tutkimuksen vastuujohtaja, dosentti Silja Kosola toteaa Helsingin Sanomien artikkelissa, että somen ja puhelinten käyttö ei yksin selitä kaikkea nuorten pahaa oloa, mutta se on hänen mukaansa kuitenkin asia, johon olisi kohtalaisen helppoa puuttua. Hän sanoo yllättyneensä siitä, että koulussa tietokoneen äärellä vietetyn ajan lisäksi nuoret viettävät puhelimensa ääressä melkein kuusi tuntia päivässä.
Tutkimukseen osallistuneiden lukiolaistyttöjen keskimääräinen ruutuaika oli 5,6 tuntia, josta sosiaalisessa mediassa vietettiin noin neljä tuntia. Kosola toteaa tällaisen kokonaisajan alkavan olla jo aika hurja. Hän pitää tutkimuksessa esiin tulleita tietoja lukiolaistyttöjen someriippuvuudesta hälyttävinä.

Some on pysyvä osa nykymaailmaa, jonka kanssa on opittava elämään

Some on tullut jäädäkseen eikä nuoria kannata yrittää pakottaa tai opettaa olemaan kokonaan käyttämättä sosiaalista mediaa. Sen sijaan on hyvä opettaa lapsille kotona jo pienestä pitäen, että vakka netti on jännittävä maailma, kaikkea aikaa ei tarvitse kuluttaa somessa. Vanhempien antama esimerkki ja yhdessä harrastettavat mielenkiintoiset asiat auttavat lasta omaksumaan aktiivisemman elämäntyylin, sen sijaan että hän viettää jokaisen vapaahetkensä ruudun äärellä.

Lähde ja lisätietoa: Helsingin Sanomat

Teksti: Sonja

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.