Nykyajan riesa: Osaako lapsesi suojautua verkkohuijauksilta?

Kuva: Pexels/Katerina Holmes

Erilaiset tietojenkalastelu- ja verkkohuijausyritykset ovat nykypäivän valitettava ongelma. Ruuhkavuodet on aiemmin kertonut, miten vanhempia on huijattu puheluilla ja viesteillä muun muassa heidän lapsiinsa liittyen. Myös lapset voivat kohdata kalasteluyrityksiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Onkin tärkeä opettaa lapsille, miten vaaroja voi välttää.

Huijaukset ja tietojenkalastelu ovat lisääntyneet voimakkaasti vuoden 2023 aikana, kertoo Nordea. Esimerkiksi Finanssiala ry:n keräämien tietojen mukaan suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin viedä yleisimpien huijausten kautta valtava summa rahaa: 76,9 miljoonaa euroa. Pankit onnistuvat myös estämään huijauksia, ja tilastojen mukaan pankit saivat estettyä tai palautettua uhreille takaisin 32,7 miljoonaa euroa.

”Siinä missä huijausten petosmäärät ovat kasvaneet, pankit ovat pystyneet estämään niitä aiempaa enemmän. Se osoittaa, että vaikka rikolliset jatkuvasti kehittävät toimintatapojaan, pankit pysyvät tahdissa mukana ja pystyvät havaitsemaan huijauksia koko ajan paremmin”, Nordean petostorjunnan asiantuntija Sara Helin kertoo.

Viime vuoden yleisimmät huijaustyypit ovat olleet tietojenkalastelut erilaisilla viesteillä ja puhelinsoitoilla toteutettuna. Nordean mukaan on tärkeä osata tunnistaa yksi huijarien tehokas työkalu, kiireen tunnun luominen.

”Huijaukset ja erilaiset tietojenkalastelut ovat kehittyneet voimakkaasti siihen suuntaan, että uhriin kohdistetaan vahvaa sosiaalista manipulaatiota, esimerkiksi kiireeseen tai johonkin uhkaan vedoten. Samalla pyrkimyksenä on saada uhri toimimaan itse aktiivisesti huijarin hyväksi”, Helin sanoo.

”Tyypillisesti uhri luovuttaa pankkitunnuksensa sekä mahdollisesti korttitietonsa huijarille ja vahvistaa esimerkiksi maksuja useaan kertaan. Hänet voidaan myös manipuloida tekemään maksuja itse, mikä on huolestuttava trendi. Tämänkaltainen toiminta on aiemmin ollut tyypillistä muunlaisille huijauksille, kuten sijoitushuijauksille ja rakkaushuijauksille”, hän jatkaa.

Aina on aikaa tarkistaa

Kun huijaukset yleistyvät ja myös kehittyvät jatkuvasti, on väestön oltava tarkkana ja yritettävä oppia tunnistamaan huijausyritykset. Jos lapsilla on käytössään oma puhelin ja pankkitunnukset, on vanhempien syytä opettaa myös lapsia varomaan huijausyrityksiä.

Finanssiala ry:n on antanut vinkin, mikä on paras tapa välttyä huijauksilta: ota rauhallisesti.

”Jos verottajalta tulee tekstiviesti, että joudun vankilaan, jos en nyt heti maksa tätä erääntynyttä veroa, kannattaa miettiä, että toimiikohan Suomen verottaja oikeasti näin”, Finanssiala ry:n petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm sanoo.

”Kun saa vähänkin epäilyttävän viestin, on hyvä ensimmäiseksi pysähtyä ja miettiä, kannattaakohan tähän nyt ihan heti reagoida”, hän lisää.

Nordea antoi neuvoja, miten voit suojautua verkkohuijauksilta:

  • Lue aina tarkasti, mitä olet vahvistamassa. Kuka on tapahtuman saaja, ja millainen summa on kyseessä.
  • Suhtaudu yllättäviin yhteydenottoihin varauksella. Varmista, jos et ole täysin varma sen oikeellisuudesta.
  • Älä käytä pankkitunnuksiasi tai anna korttitietojasi sivulla, jolle olet päätynyt jonkin viestissä olleen linkin kautta.
  • Pankkitunnuksesi ovat henkilökohtaiset – älä anna tunnustasi kenellekään, edes poliisille tai pankin edustajalle.
  • Huijari voi yrittää manipuloida sinut myös tekemään maksut itse. Älä tee maksuja painostuksen alla, vaan ota yhteyttä pankkiisi.

Teksti: Miia

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.