Nuorten hyvinvointi ja jaksaminen herättävät huolta niin vanhemmissa ja muissa nuorten läheisissä kuin myös yleisellä tasolla. Tutkimukset ovat muun muassa osoittaneet, että nuorten henkinen hyvinvointi on heikentynyt ja tuelle on yhä enemmän tarvetta.
Kodin ja koulun yhteistyö on osa perusopetusta, mutta yhteistyöstä olisi syytä pitää kiinni myös toisella astella – varsinkin kun oppivelvollisuus on laajentunut koskemaan myös toista astetta. Toisen asteen oppilaitosten kannattaa tukea nuorten hyvinvointia ja opinnoissa etenemistä nykyistä monipuolisemmalla yhteistyöllä kotien kanssa, toteaa Suomen Vanhempainliitto tiedotteessaan.
Moni nuori tarvitsee nykyistä enemmän vanhempien ja oppilaitoksen tukea selvitäkseen toisesta asteesta. Puutteellinen yhteistyö oppilaitosten ja kotien välillä haittaa tuen tarpeen havaitsemista sekä tuen kohdentamista oikeisiin asioihin.
”Osassa oppilaitoksia yhteydenpito kotien kanssa rajoittuu yhteen tiedotusluontoiseen kotiväeniltaan ja muutamaan tiedotteeseen vuodessa. Koteihin ollaan enemmän yhteydessä vasta, jos tulee ongelmia”, harmittelee Suomen Vanhempainliiton yhteistyön asiantuntija Ville Koikkalainen.
Vanhempainliiton toisen asteen koulutuksen asiantuntija Minna Palmu puolestaan muistuttaa, että vaikka iso osa nuorista voi hyvin, on nuorten pahoinvointi yleisesti ottaen lisääntynyt.
”Ne nuoret, jotka voivat pahoin, voivat todella pahoin. Ongelmat koskettavat isompaa joukkoa kuin aikaisemmin. Elämme monin tavoin uudenlaisessa ja epävarmassa maailmassa. On hyvä, että oppivelvollisuus tavoittaa kaikki nuoret, mutta se ei vähennä epävarmuutta yhteiskunnassa ja sen vaikutusta nuorten elämään”, hän toteaa.
”Kukaan ei jaksa yksin”
Palmu korostaa, että pahoinvoinnin ja yksinäisyyden lisääntyessä yhteistyötä ja yhteisöjä tarvitaan entistä enemmän. Vanhempainliiton toteuttamassa vanhempien barometrissä on tullut esiin, että myös toisen asteen opiskelijoiden vanhemmista moni on kokenut uupumusta kasvatustehtävässään.
”Kukaan ei jaksa yksin – eivät nuoret, eivät vanhemmat eivätkä opettajat”, Palmu sanoo.
Vanhempainliitto kertoo, että hanketyössä on saatu hyviä kokemuksia siitä, että toisen asteen oppilaitokset lisäävät vuorovaikutusta kotien kanssa ja tekevät sitä heti opintojen alusta saakka myönteisessä hengessä, monipuolistavat vuorovaikutuksen tapoja ja kutsuvat kotiväkeä osallistumaan esimerkiksi opintojen suunnitteluun.
Koikkalainen rohkaisee oppilaitoksia ottamaan nuoria mukaan kotiväen iltojen suunnitteluun ja tarjoamaan vanhemmille nykyistä enemmän mahdollisuuksia kohdata myös toisiaan. Henkilökohtainen yhteydenpitokin kannattaa.
”Esimerkiksi eräs opettaja kertoi soittavansa opintojen alkaessa kaikille huoltajille ja kokevansa sen erinomaiseksi tavaksi aloittaa yhteistyö. Siinä tutustutaan puolin ja toisin. Yhteyden vahvistuminen ennaltaehkäisee ongelmia, säästää lopulta aikaa, helpottaa omaa työtä ja on nuoren etu”, Koikkalainen kertoo.
Suomen Vanhempainliiton sivuilla on yhteistyön kehittämisen tueksi konkreettisia vinkkejä, joihin voit tutustua täällä.
Teksti: Miia