Tekoälyn käyttö yleistyy ja se voi olla monin tavoin osa ihmisten elämää tulevaisuudessa. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n mukaan tulevaisuudessa tekoälyteknologiat voivat helpottaa elämää muun muassa terveydenhuollossa, opetuksessa ja päätöksenteossa. Opetuksen kohdalla tekoälysuositukset ovat jo työn alla.
Tekoäly on tulossa osaksi opetusta ja oppimista, kerrotaan Opetushallituksen sivuilla. Ajatus voi herättää monenlaisia tunteita, koska tekoäly on vielä varsin uusi, mutta nopeasti kehittyvä asia. Jotta tekoälyä voidaan hyödyntää onnistuneesti, laativat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus tekoälysuositukset opetuksen ja oppimisen tueksi.
Suositusten julkaisemisen tavoitteena on edistää tekoälyyn liittyvää ymmärrystä sekä vastuullista ja turvallista käyttöä. Opetushallituksen mukaan suositusten toivotaan tukevan kasvatus-, opetus- ja ohjaushenkilöstön työtä tekoälyn parissa sekä opetuksen kohteena että välineenä. Lisäksi suosituksilla edistetään oppijoiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia kehittää osaamistaan ja ymmärrystään sekä hyödyntää kehittyviä teknologioita.
”Tekoäly on jo osa yhteiskuntaamme ja kouluamme. Siksi on tärkeää varmistaa, että henkilöstö saa yhdenvertaisesti tukea ja että kaikki oppijat saavat tarvitsemansa valmiudet”, opetusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo tiedotteessa.
”Lisäksi on tärkeää, että lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja antaa palautetta. Tekoäly on myös teema äskettäin käynnistyneessä peruskoulun tulevaisuustyössä”, ministeri lisää.
Alustava suunnitelma on jo tutustuttavissa
Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen tekoälysuositukset julkaistaan vaiheittain kuluvan vuoden aikana kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti). Niiden sisällön tavoitteena on vastata varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä opettajien esittämiin kysymyksiin ja haasteisiin.
”Suosituksilla haluamme tukea varhaiskasvatuksen toimijoita, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä hyödyntämään tekoälyn laaja-alaisia mahdollisuuksia ja nostaa esiin tekoälyn käytössä huomioitavia tekijöitä, kuten juridisia ja eettisiä kysymyksiä”, Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä kertoo tiedotteessa.
Suositukset käsittelevät muun muassa etiikkaa, opetusta ja arviointia, kriittistä lukutaitoa, vinoumia sekä virhepäätelmiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opetushallituksen sivuilla on jo alustava suunnitelma, johon voit tutustua täällä.
Suositusten laatiminen on yhteistyötä monien tahojen kanssa. Opetushallituksen kanssa niitä laativat varhaiskasvatus-, opetus- ja ohjaushenkilöstö, rehtorit, oppijat, huoltajat ja tutkijat, minkä lisäksi osallisena on muitakin asiantuntijoita. Tavoite on muodostaa kokonaiskuva siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla opetuksessa sekä oppimisessa.
Vanhempienkin on hyvä tutustua tekoälyyn ja sen käyttötapoihin, sillä vaikka se ei omassa elämässä juuri vaikuttaisi, vaikuttaa se lasten elämässä tulevaisuudessa. Ruuhkavuosien aiemmin julkaisema artikkeli myös muistuttaa, että vanhemman kannattaa jutella nuoren kanssa tekoälyn käyttötavoista.
Minkälaisia ajatuksia tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa herättää?
Teksti: Miia