Opettajan kannustava asennoituminen on usein avainroolissa lapsen opiskelumotivaation kannalta. Vanhempien onkin hyvä olla tietoisia siitä, minkälainen opettaja omalla lapsella on. Tiedätkö sinä, millainen opettaja tai opettajia lapsellasi on?
Kotiympäristöllä on usein suuri vaikutus siihen, kuinka motivoitunut lapsi on opiskeluun. Jos vanhemmat ovat itsekin opiskelleet peruskoulua pidemmälle ja opiskeluun suhtaudutaan kotona myönteisen arvostavasti, lapsenkin on usein luontevampaa suhtautua positiivisesti opiskeluun. Jos sen sijaan vanhempien asenne opiskelua kohtaan on negatiivinen ja he kokevat, että opiskelu on hyödytöntä, ei ole ihme, jos lapsen suhtautuminen asiaan heijastelee vanhempien suhtautumista.
Jos lapsi vanhempien hiljaisella hyväksynnällä itsekin jättää opiskelut toissijaiseksi keskittyäkseen muihin asioihin elämässä, tämä voi pahimmillaan asettaa lapsen myöhemmässä elämässä eriarvoiseen asemaan ikätoveriensa kanssa. Tulevaisuuden yhteiskunnassa on entistä vaikeampaa selviytyä ilman riittäviä perustaitoja.
Nuoren opiskelumotivaation ylläpitäminen on avainroolissa koulumenestyksen kannalta
Jos lapsen luku- ja kirjoitustaito on heikko, tämä voi vaikuttaa negatiivisesti tulevaisuudessa esimerkiksi työhakemuksia lähettäessä, koska kirjoitettu viesti on usein ensimmäinen kontakti työnantajan ja työnhakijan välillä. Mikäli nuorella ei ole riittävää laskutaitoa, hänen voi olla vaikeaa hahmottaa hyvään taloudenpitoon liittyviä asioita ja häntä voi myös mahdollisesti helpommin huijata raha-asioissa. Opiskeluissa menestyminen siis kannattaa, sillä siitä on nuorelle hyötyä läpi koko aikuiselämän.
Opettajan rooli nuoren opiskelijan motivoijana on ensiarvoisen tärkeä
Vanhempien kannustus opintojen parissa on merkittävässä roolissa lapsen ja nuoren motivaation kannalta. Opettaja on kuitenkin avainroolissa motivoimaan ja kannustamaan lasta koulupäivien aikana. Varsinkin ensimmäisinä kouluvuosina innostava ja oppilaat yksilöllisesti huomioiva opettaja voi sytyttää lapsessa innostuksen sellaisia aineita kohtaan, joista hän ei muutoin välttämättä olisi kiinnostunut.
Opettajan positiivinen asenne voi olla ratkaisevaa sen kannalta, millaiseksi lapsen opiskelumotivaatio muodostuu. Lapsi usein katsoo opettajaa ylöspäin, samoin kuin vanhempiaan. Opettaja on auktoriteetti lapsen elämässä ja hänen hyväksyntänsä on lapselle tärkeää. Opettajan kehut hyvän suorituksen jälkeen jäävät lapsen mieleen ja kannustavat jatkamaan opiskelua.
Jos lapsen kouluympäristö on sellainen, ettei opettaja suurten ryhmäkokojen ja ajanpuutteen takia aina ehdi huomioida oppilaita yksilöllisesti, eikä välttämättä jakele kehuja silloin kun se olisi paikallaan, lapsen motivaatio opiskelua kohtaan voi hiljalleen heiketä. Tilanteeseen voivat vaikuttaa kiireen lisäksi myös monenlaiset muut tekijät. Opettaja saattaa esimerkiksi olla uupunut tai mielenkiinnon puutteeseen oppilaita kohtaan voi olla muita syitä.
Vanhemman kannattaakin kysellä lapseltaan, millainen tämän opettaja on lapsen itsensä mielestä. Vanhempi voi myös käyttää hyväksi tilaisuuksia opettajien kanssa jutteluun esimerkiksi vanhempainilloissa, jotta hänelle muodostuu kuva siitä, millaisten aikuisten kanssa lapsi viettää päivänsä. Jos vanhempi kokee, että opettaja ei riittävästi kykene motivoimaan ja innostamaan lasta opiskeluissa, asian voi ottaa ystävälliseen sävyyn hänen kanssaan puheeksi. Vanhempi voi myös itse kannustaa lastaan enemmän kouluasioiden parissa, jos lapsen opettajalta tämä ei jostakin syystä onnistu hyvin.
Tiedätkö sinä, millaisia opettajia lapsellasi tällä hetkellä on?
Teksti: Sonja