Jouluna lahjakääreiden kätköistä ei aina paljastu vastaanottajan mielestä niin mieluisia lahjoja. Moni jättää epätoivottuja lahjoja kaapin perukoille, mutta mitä niiden joukossa on? Tätä on selvitetty kyselytutkimuksella.
Joululahjatoiveet ja saadut lahjat eivät aina mene yksiin. Kaksi kolmesta suomalaisesta (67 %) onkin saanut joskus epätoivottuja lahjoja, osoittaa Matkahuollon marraskuun lopulla teettämä kyselyselvitys.
Etenkin vaatteet ja kengät sekä muu muoti ovat suomalaisten mielestä epätoivottuja lahjoja. Kolmannes (36 %) vastaajista kertoi saaneensa vaatteita, jotka olivat väärää kokoa tai joista ei muusta syystä pitänyt.
”Lahjojen hankkiminen ei aina ole helppoa, ja lähes kaikki meistä ovat joskus saaneet lahjoja, jotka eivät ihan osu nappiin. Selvityksemme mukaan kaikkein vaikeinta onkin onnistua vaatteiden ja kenkien kanssa”, Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen sanoo tiedotteessa.
Seuraavaksi yleisimpiä ei-toivottuja lahjoja ovat sisustus- ja kodintavarat, joita oli saanut noin neljännes (27 %) vastaajista. Kirjat, elokuvat ja musiikki muodostivat 12 prosenttia ja kauneudenhoito- sekä hygieniatuotteet 11 prosenttia vastauksista. Useat vastaajat mainitsivat syyksi esimerkiksi sen, ettei lahja sopinut omaan tyyliin tai se oli väärää kokoa.
Epätoivottujen lahjojen listan häntäpäässä puolestaan olivat majoitus- ja matkailupalvelut (1 %), ravintolapalvelut (2 %) sekä lahjakortit verkkokauppaan (2 %). Toisin sanoen jos lahjojen keksiminen tuottaa vaikeuksia, on todennäköisesti näihin kolmeen kategoriaan menevä lahja vastaanottajan mielestä tervetullut.
Epätoivotut joululahjat kaappiin vai myyntiin?
Mitä epätoivotuille lahjoille sitten tehdään? Yleensä ne jäävät kaapin perukoille. 43 prosenttia vastaajista kertoi, että lahjat olivat jääneet kokonaan käyttämättä. Noin kolmannes puolestaan sanoi ottaneensa lahjan käyttöön, vaikka se ei ollut toivottu. Toinen kolmannes sen sijaan paljasti lahjoittaneensa epätoivotut lahjansa eteenpäin.
Kyselyn tulosten mukaan vain 17 prosenttia on myynyt epätoivotun lahjansa eteenpäin. Aktiivisimpia myyjiä ovat 25-34-vuotiaat, joista neljännes (24 %) sanoi myyneensä ei-toivottuja lahjoja. Kyselystä ilmeni, että naiset myyvät lahjoja eteenpäin todennäköisemmin kuin miehet.
Matkahuolto muistuttaa tiedotteessa, että epätoivottujen lahjojen lahjoittaminen tai myyminen voisi vähentää joulun ajan kulutushävikkiä. Esimerkiksi netin kauppapaikoilla tavarat löytävät nopeasti uuden omistajan. Kiinnostustakin on: aktiivisuus netin second hand -kauppapaikoilla lisääntyy merkittävästi jo välipäivinä ja myös Matkahuollon kautta lähetettävien pakettien määrissä näkyy pieni piikki vuoden alussa.
”Keskimäärin aktiivisuus kasvaa joulua edeltävältä ajalta tammikuun alkuun noin 20 prosenttia. Tämä on ollut toistuva trendi koko Tisen toiminnan ajan Suomessa”, second hand -kauppapaikka Tisen Suomen maajohtaja Laura Laakso kertoo Matkahuollon tiedotteessa.
Nettialustalla myyntiaikaan ja kuluttajien kiinnostukseen vaikuttavat useat tekijät, kuten tuotteen kunto, sesonkiluonne, sekä ajankohtainen trendikkyys. Myös oikeanlainen hinnoittelu sekä inspiroivat ja totuudenmukaiset kuvat ovat tärkeitä. Jos myyntiä miettii, suosittelee Laakso myös huomioimaan markkinapaikan kohderyhmän, jotta tuote tavoittaa sille potentiaalisimmat ostajat.
Joululahjahankinnat voivat aiheuttaa lapsiperheissä ongelmia sukulaisten kanssa. Ruuhkavuosien Anonyymi perhe -osiossa onkin käsitelty lahjoihin liittyvää vääntöä – lue lisää täällä!
Minkälaisia epätoivottuja lahjoja sinä olet saanut? Entä mitä olet niille tehnyt?
Teksti: Miia